Jag kan allt

Alla inlägg den 15 augusti 2018

Av Isabella - 15 augusti 2018 08:03

För några dagar sedan så diskuterade jag en grej med några vänner. Nämligen detta med att man blir kränkt.

Idagens samhälle som det nu har utvecklas så är det ju så att man ska få tycka vad man vill , ingen ska tala om för en hur man ska göra , och man har rätt att säga vad man känner. Helt enkel ska man ha rätt att vädra sina åsikter.

Detta har idagens läge  i mitt tycke, stigit dom åt huvudet och gjort dom till monster som inte alls går att prata med eller vägleda.

För säger man nått så antingen kränker man dom eller så är man super jävla dum i huvudet och har ALDRIG haft det så jobbigt som dom.

Dom ska ABSOLUT inte lyssna på någon som är erfaren och har levt typ 30 år längre, för vi har ju aldrig haft så stor press på oss som dagen ungdomar??    Dom vet i regel alla deras RÄTTIGHETER, men vet dom sina skyldigheter?  

I min värld så har man både skyldigheter och rättigheter.

Vi läser varje dag hur ungdomar far illa i sociala medier och mobbing är omöljig att stoppa och hur stor pressen är för dess undgomar om att vara perfekta.

Idagens läge har inte Sverige bästa skolan i världen. Våra barn får sämre och sämre kunskper. Vad kan detta bero på?

Jag hörde i förra veckan detta med SFI. Idag är det inte ett krav på att man ska ha kundskap i svenska när man går ut, utan det gäller att ha NÄRVARO ?? Hur galet är det? Det är väl så klart att det blir fel då om man inte kunskaps krav utan närvaro krav.

Ibland när man hör ungdomarna pratar så undrar jag vilken värld dom kommer ifrån. Från ena sekunden säga att man vill köpa hund till att nästa sekund ha ansvar för en hund 8 timmar, och man har inte tid att gå ut för att det har ju kommit nya saker i spelet på datorn, så man måste faktiskt få spela och göra som man vill och inte allt göra som andra vill ????

När man då på pekar hur galet det låter så har jag kränt och bara tycker hon gör dåliga saker. Att jag bara klagar och gnäller ???

Jag blir helt matt på detta .............   

Och jag är inte ensamen om detta jag hör hur fler blir tokig på hur dagens ungdomar tycks sig ha det så jobbigt och är så pressade.

I mina ögen är dagen ungdomar JÄVLIGT curlade och har inte rikigt förmågan att hantera det verkliga livet. Allså den minsta lilla motgång, då är det bara att lägga sig ner och dra något gammalt över sig. Dom har inte förmågan att ta itu med jobbiga saker och förväntas sig någon annan ska komma och hjäpa dom.

Hur kan detta ha blivit så då.

JO vi föräldrar har matas med att man skulle låta barnen få bestämma själva i mångt och mycket. VI lärde dom att ingen ska få säga till dom hur dom ska vara eller vad dom ska göra.

Vi lärde dom oxå att mobiltelefoner is the skit. Vi köpte de kläder som ville ha för att man var ju livrädd att dom skulle bli mobbade.

Vi lagade två olika rätter för att den ena passade inte en unge och då kan den ju inte sitta och måsta vara hungrig.

Vi lärde dom att när det blir problem så är det någon anna som kommer och skyddar dom från det obekväma.

VI LÄRDE DOM ATT BLI  BORTSKÄMDA MONSTER

Allt detta lärde vi våra barn för att vi fick till oss att barn har rätt till självtänkande och har rättigheter. Men vad vi glömmde många av oss var att lära dom sina skylldigheter, allt livet inte alltid är roligt, att allt är inte rättvist, att alla männsikor kommer inte att gilla dig.

DET GLÖMMDE VI.

Jag är för att gå tillbaka i tid och dra åt svångremen runt våra barn i skolan. Man ska absolut inte slå barnen, eller kränka dom psykikt. Men att baka bandet till som skolan var på 70-80 talet är inte så dumt. Då hade barnen respekt för sina lärare och föräldrar. Jag är fullt övertygad om att barnen mådde bättre psykiskt på den tiden än vad dom mår nu.

Inför skoluniform här i Sverige. Ingen behöver känna sig dummare än någon annan. Förbjud mobiltelefoner fram till gymnasiet helt.

Och för oss föräldrar, så måste vi lärar oss att vi kan inte ha 1000% kolla hela tiden och skydda våra barn från obekväma situationer.

Jag tycker vi ska backa bandet. Mer regler och mer ordning. Det mår man inte dåligt av.

  





Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards