Jag kan allt

Alla inlägg den 1 oktober 2018

Av Isabella - 1 oktober 2018 08:49

Hej hopp på er.


Nu har vi kommit fram till Måndag och jag känner mig harmonisk och glad. Kanske för att denna helg har bjudit på stora insikter och väldigt rolig söndags jobb.

Fredag hade jag tagit ledigt för att jag hade anmält mig till en allmän lydnads kurs med Doris. Har aldirg gått någon kurs med henne och tänkte att hon och JAG behöver nog kanske det. Men min uppfattning av denna kurs vart att

-NÄÄÄÄÄ min hund kan redan detta och jag och hon har ett sammspel. Kusren gick ut på att träna kontkat med sin hud, hundmöten, inkallning, och sammspel med varandra.

Doris är en väldigt glad och go hund och jag har redan från start lärt min lilla gris att jag har en väldig massa godis  mina fickor. Jag har uppfostrat henne med kärlek och inte med skäll. Berömmt när hon har gjort rätt och inte brytt mig när det har blivit fel. Detta var presic vad tränanren förespråkade. Beröm beräm beröm, så kommer din hud att tycka du är 1000 gånger roligare än andra och VILJA vara med dig. Så det kunnde in Doris. Visst är vi ut och går och jag har henne lös och det kommer en katt eller en annan hund, så vill hon absolut inte vara med mig i första sekund. Men om jag bara sätterrner henne och visar godis så tar hon heller godiet än att skälla ut hindret vi möte.

Men sedan lärde jag mig en sak. Och det ska vi träna på lite mer. Doris kan nite SITT eller hon har inte blivit lärd att invänta ett nytt komando.

Om jag säger sitt, så ska hon sitta tills jag frigör henne från det. Det har jag inte tänkt på. Nu säger jag sitt och hon får en godis och när hon svalt godien så reser hon sig direkt. Att invänta ett fri komando är något jag aldrig har tänkt på. Så det var en nyttig lärdom och något vi ska träna på. Sedan  lärde jag mig att vi hundägare pratar en väldig massa onödiga ord till hunden. Vi säger saker på olika sätt och vi pratar och pratar och hunden förstår inte alls vad det är vi vill   

Man ska bara säga ett ord klart och tydligt och träna fram saken man vill hunden ska göra. Vara tydlig och lära sig att berömma på rätt plats.

Sedan ska man inte träna 20 olika saker med sin hund samtidigt ,utan träna en sak i taget.

Så nu har jag bestämt att jag ska träna in "klicker" på henne.

När hon fattat det så ska jag börja träna in att hon ska sitta tills jag frigör henne från det. Så vi har troligen några veckors träning framför oss. Sedan ska hon inte bara behöva träna, utan hon ska ha roligt oxå. Leka är livet tycket hon och om man inte har roligt med sin hund får man oftas en hund som inte alls vill vara med en och å är det svårt att få den att samarbeta.

Så fredag kväll och lördag mellan 10-15 s¨var jag och Doris ute och tränade och lekte med 7 andra hundar. Så ni kan tänka er hur slut både jag och hon var på lördagkväll...... hahahahha två klubbade sälar.

Söndag bestod av jobb dag. Jag hade en delad tur och gud vad trevligt det vart på kvälls passet.

Allt är alltid roligt när man jobbar med lättsamma och roliga människor. Sedan kom min underbara kollega Marie in och extra jobbade oxå.

Jag har det bara för bra och trivs som fisken i vattnet. Nu idag ska jag ta min Doris och gå ut på en sorlig promenad och börja träna in "klickern". Sedan har jag funderat på att fara ut och hitta mig en skal jacka. Seda nfixa middag och hämta mamma idag till middag.

Så låt denna vecka börja och jag är ännu en dag närmare Gran Canaria   


Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards