Jag kan allt

Direktlänk till inlägg 1 november 2018

Hur skulle du reagera ?

Av Isabella - 1 november 2018 07:39

Låg i min älskad säng igår kväll. Så började "upppdrag granskning". Igår handlade det om boenden som tog imot svårt hadikappade barn.

Allås det är skrämmande vad för folk som sitter i ledningerna och för folk som jobbar på dessa boende. Tragiskt nog slutade det med ett dödsfall och en druknings olycka på ett bonde av en pojke på 17 år som lämnades ensamen i badkaret.

Trots att flertalet av personal hade varnat närmaste chef att vissa personer inte var lämpliga att jobba med dessa barn. Om man som anställd inte finner det SÅ viktigt att komma på info möten ang sin arbetsplas, utan ligger hellere i soffan på jobbbet och dricker kaffe och ser hockye, har man då rätten att få behålla jobbet ?????? Lämnar man männsikor som är bedömda att dom behöver 24/7 tillsyn, ensamma i badkaret, har man då rätten att jobba kvar. Uppdraggranskning granskade ett flertal boenden. Fler talet lämnade vissa upp till 10-12 timmar ensamma över natten. Föräldrar hade filmat sin son som skrek och grinade sig igenom natten.......

Nerläggning var oxå något endel boenden pysslade med. För er som inte vet vad det är så är det att dom brottar ner boenden när dom blir stökiga och givetvis händer det rätt ofta att både boende och personal blir skadade.........

 

VARFÖR tar vi in vem som helt inom vårde och omsorg......... Varför är chefer så förbannat rädda för att agera när personal meddelar och varnar att det inte fungerar? Varför ska det hända något innan folk aggerar och säger, det var det vi sa...........

 För att jobba med svårt sjuka barn krävs utbildning ,kundskap, rätt verktyg och en känsla över att man ska kunna tänka sig in i deras situation och kunna känna empati.

MAN KAN INTE JOBBA MED MÄNNISKOR OM MAN INTE ÄR INTRESSERAD AV ATT GÖRA DENNA MÄNNISKA LYCKLIG OCH TRYGG ! ! ! ! !

I veckan var jag på en konferans genom jobbbat som heter "LÄR RESAN" . Det var första gången som jag fick vara med och oj vad glad jag är att jag får chansen att förbättre vardagen för våra äldre.  Detta projekt handlar om att vi ska med små insatters börja lära oss att göra skillnad och kvalitets säkra vården vi ger våra äldre.

Alla vet vi att äldrevården har stora brister på vissa områden. Men om alla vi som jobbar med våra äldre samlar oss och jobbar tillsammans så kanske vi kan förbättra den vård vi ger dom. Sedan är det viktigt tycker jag att oxå våga berätta för våra alla chefer vad vi ser för problem. För även inom äldrevrden finns det missförhållande och personla som egentligen inte hör hemma där.

 

Äldrevåden har  haft stora problem att få in folk och tyvärr har vem som helst kunnat söka och fått jobba.

Samma sak gäller här. Kan man inte förstå dom äldre, kan man inte läsa av olika situationer, har man inte förstålse hur VIKTIGT vårat jobba är för den äldre för att hon / han ska känna sig trygg så har man ingeting att göra inomvården. Vi jobbar med svårt, multisjuka äldre i dagensläge och det krävs lugn och förstålse.

Tyvärr tror jag att inom åldrevården finns det ännu mer missförhållande och misshandel än i annan vård sektor. För här är det så lätt att skylla på att hon/han är ju dement.

 

Om man inte längre har en egen röst, så är det VI som träffar dom dagligen som ska BLI deras röst. För att kunna bli det så MÅSTE vi lära känna dom, vi måste kunna tänka oss in i deras situationer, vi måste våga visa männsklighet och visa att vi finns där när livet blir svårt.

Jag vet att jag har flera 1000 tals kollegor som har samma vision som jag och gör detta jobb VARJE dag dom går till jobbat och jag tackar er för allt ni gör.

Men alla ni känner minst 1 som ni vet känns inte rätt, och som man funderar över om det är rätt männsika på rätt plats.

Vi får inte vara rädda för att informera chefen om vi ser saker som får våra äldre/barn att må dåligt. INGEN SKA behöva lämna sitt barn eller sin förälder i händerna på något som inte är bra.

Hur skulle du reagera om det var din mamma eller pappa eller ditt barn???

Och fram för allt, hur vill du bli behanlad då du blir gammal ????

Kom ihåg att vi har en anmälnings plikt om vi ser misshandel både psykisk eller fysisk.

Alla som inte kan säga ifrån själva har oxå rätt att känna sig trygga.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - Måndag 22 april 21:01


God morgonIgår var det varit dagen D. Igår var det dagen jag har fått börja jobba lite. Jag har fått andra arbetsuppgifter som jag klarar av att göra utan att andvända min arm. Jag ska lära mig samordnar jobbet. Som samordnare samordnar man dagen för...

Av Isabella - Onsdag 17 april 09:33


God morgon     Onsdag har börjat och jag har idag sparkat mig själv i röven och klev upp vid 7 och ställde mig på löpbandet för att göra bort mina 3,5km. Jävligt mottvilligt kan jag lover er det var, men jag gjorde det.  Jag har nu väntat i ca 4,...

Av Isabella - Tisdag 16 april 19:18


Allså man blir ju fundersam och irriterad, när man hör hur människor gnäller och ser problem i saker som inte är problem. Nu går Kommunal ut i strejk! Dom gör det för att vi alla som jobbar inom vården (med äldre) och dom som jobbar med barn ska få v...

Av Isabella - Måndag 8 april 10:10

Förra veckan vaknade jag och kände jag var irriterad över vissa saker som inte har fallti på plats för mig. Lite saker som inte har återkopplat till mig, lite saker som man kan känna sig besviken på. Så jag tänkte att jag skulle göra ett "gnäll inläg...

Av Isabella - Tisdag 2 april 10:30

Ja men nu gott folk har vi gått in i April månad. Detta innebär att jag har nu haft vägning igår. Blev inte som jag tänkte mig. Vågen har gått upp 1,7kg. En jävuls besvikelse infann sig. Men så ser sanningen ut. Jag vet att denna månad så har vi ha...

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards