Jag kan allt

Alla inlägg den 14 november 2018

Av Isabella - 14 november 2018 08:23

   för fan vad skit arg jag är på mig själv nu. Jag har på söndag varit rök fri i 20 veckor. Och det är ju SKIT bra gjort av mig eller hur    MEN just nu är jag så inne på att helldre röka än känna dom här känslorna. Jag har lyckats gå upp 10 kg på 20 veckor.

Vikt har ju lltid varit en stor grej i mitt HELA liv, fram tills jag valde operation och gick ner till en normalvikt och har hållit mig på den fram till NU    Själv fallet är det ju inte rökningen som rårför att jag gått upp, utan jag själv, jag själv som behöver söka ett sätt att bedöva abstinens. Jag återvände till mat och fram för allt till godis.

Dom två faktorerna har under hela mitt liv varit något jag sökt tröst i och andvänt som vän när andra vänner inte funnits. Specielt när man var liten och skolan var hård mot en. För er som följt min blogg vet att mobbing var något jag var utsatt för från förskolan till 4:an. Galet att jag i denna stund känner skam för att jag ens skriver det och skämts på något konstigt sätt, men jag vet idag att det var inte jag som gjorde fel. 

Jag vill med detta inlägg påpeka att matmissbruk ter sig på olika sätt. Jag har under alla år sett och förstått att om man drabbas av " anorexia" är det en accepterad sjukdom. MAN ÄR HELT ENKELT SJUK. Men om man drar åt andra håller och missbrukar mat genom att äta i tid och otid och bli fet, DÅ FÅR MAN SKYLLA SIG SÄLV? Man behöver ju bara sluta äta och börja motionera.........

Jag vill påpeka att båda missbruken av mat eller inte, är sjukdomar och sitter i huvudet. Men det är bara den ena som är erkänd som sjukdom. Båda tillstånden leder till döden och i båda fallen så mår männsikan jävligt dåligt i.

Att vara smal är fint och jävligt coolt och man får nästan alltid komplimanger. Att vara fet är inte accepterat, man får inte komplimanger, man blir oftas utfryst som barn, får massa olika namn och självkänslan slås ner i botten och man själv börjar tror att allt folk säger är sant. Denna känsla fastnar och följer en OFTAS hela livet.

Detta har oxå format mig och jag kan säga idag att det jag fick höra när jag var barn ,har ekat i min skalle och gjort att jag inte kanske alltid stått upp för mig själv som vuxen ,för att känslan att jag  inte är värd mer har rotat sig och finns där i mitt undermedvetna fortfarande.

Jonathan Hedström har i år pratat på föreläsningar om sin anorexi som han drabbades av under sina år som elitidrottsman. Har inte hört någon föreläsning själv, men folk som hört på han är mycket imponerad av han och säger det är en otroligt bra.

Förstår absolut att vara kille och desuttom idrottsman och få denna sjukdom ska inte ha varit lätt. Han gör även reklam  om alla ideal som finns. Han avslutar reklamen med att berätta hur orolig han är över sina barn att dom ska råka illa ut och bli påverkade av alla tokiga ideal och jag förstår han.

Jag hade bara hoppas han hade varit så här klok när vi gick skola med varandra. Det kanske hade besparat mig många dåliga tankar om mig själv.

Fettma är oxå en sjukdom och något man mår jävligt dåligt över. Tillskillnad från anorexia ,där man får höra hur smal och snygg man är, så får man höra hur ful man är, man ser blickar som studerar en från topp till tå.

Om man ska få stopp på både fettma och anorexi så måste man börja på förskole nivå. Lära barn att man ser olika ut ,men man är inte dum i huvudet för man är krafitg eller mullig. Om dom barn som är det får vara med och känner sig som en i gänget är sannolikheten att dom ska ta tagi i sitt vikt problem i vuxen ålder mycket större tror jag.

Jag har varit klar med min vikt resa trodde jag sedan jag har hållit min normalvikt i ca 10 år, fram till nu........

Nu har jag återigen återvänt till dom här känslorna som försöker slå sig fram i mig och jag kämpar med att intala mig själv att detta fixar jag. Men längt inne i mig finns dom här rösterna och känslorna som att jag är värdelös som låtit detta bli så här.....

Men jag vet lite bättre idag och jag tänker inte ge mig. Jag vill begrava alla spöken som funnit inom mig och slå mig fri.

Det är nog dags att göra det.

Men jag vill med detta inlägg säga att FETTMA ÄR OXÅ EN SJUKDOM MAN DÖR AV !!!!

Nu ska jag ut och motionera !




Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards