Jag kan allt

Alla inlägg den 9 maj 2019

Av Isabella - 9 maj 2019 07:39

God morgon.


För er som är intresserade kommer nu en mindre slutpledering av mitt test igår med att inte prata med Doris, utan  använda mitt kropps språk och mina ansiktsutryck.

Det gick otroligt sis så där. Troligen funderade hon varför det var så tyst. Hemma så är hon inga problem så hemma igår försökte jag ta mig ner till hennes nivå och försöka visa mitt intresse att vara med i hennes lekar. Doris är väldigt duktig på att leka själv, men för att bygga en bra och trogen relation måste vi kunna leka med varandra oxå.

Så igår krälade jag runt en stund på golvet, med mina värkande leder oc stel som en  jäkla pinne    för att visa Doris att jag vill vara med om hon lät mig vara med. Jag sa inga ord men jag lät hon bita i mig lite, hon kom igång tillslut och hon uppskattade det nog.

Sedan var det ju promenaderna som var den stora skillnaden. Att inte tillrättavisa henne med koppel eller ord.

Så fort vi såg en hund framför oss och när jag såg att hon sett den, så pekade jag henne i sidan och hon svarade dirket med att hon tittade på mig och undrade vad jag ville. Då visade jag henne med ett allvarigt ansiktsutryck att inte fokusera på hunden. Fick göra det två ,tre gånger och hon vart RÄTT lugn när vi passerade.

Det jag märkate var att hon förväntade sig inngen godis. Doris är uppväxt på godis och förväntar sig godis efter varje hundmöte, människomöte, vid varje bro osv...... jag har lärt henne att jag har godis och hon får bara hon tittar på mig. Det har fungerat bra och Doris är ingen JÄTTE besvärlig hund, när man träffar andra hundar på en promenad. Men det jag såg var att hon krävde ingen godis av mig ,när jag tillrättavisat henne.

Min slut pledering av det var att jag troligen pratade hennes språk och hon förstod vad jag menade. Så jag kan varmt rekomendera att man provar kroppsspråk framför rycka i kopplet och prata. Och framför allt att man tillrättarvisa och hjälper hunden att inte göra fel INNAN den gjort det.

 

Nu idag är det torsdag och jag ska ta mig en promenad. Vädret är verkligen upp och ner. Ibland snöar det , en stund regnar det och andra lyser solen och som toppen på det så blåser det kniven ibland.

Troligen är det därför jag är mer stel och har mer ont just nu. Micke har på kvällarna ett nytt jobb i sängen. Sex och sådant tjoller lägger vi åt sidan och istället får kan vara in egen knäppare.    Kan knäpper runt mina handleder och drar lite i armarna..... allså det är såååååå skönt när han gör det. Ibland när det är ont som tusan så försöker jag be han byta hadlederna av mig. Det känns som det skulle bli bättre då, men det är ju tur han inte är en psykopat eller sadisktisk   

Nu ska jag tjoller vila lite och sedadn bege mig ut på en tyst promenad med Doris. Mamma ska få ett besök av mig oxå få se om jag får tag i något fika.




Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards