Jag kan allt

Alla inlägg under juni 2020

Av Isabella - 24 juni 2020 06:53

Allså nu har jag och Micke lekt hotell liv i hela 3 dagar ? just nu är vi i Umeå och vi kom hit igår.
Vi sover på det nya hotellet Comforte Hotell mitt i stan.
Som ni förstår så om hotellet är nytt så är det ju topp fräscht. Sedan till det bästa "sängarna" ??? Allså dom var så sköna mot för dom i Ö-vik. Men hotellet i Ö-vik var gammalt och man kan egentligen inte jämföra dessa hotell.Men jag är supernöjd med denna semester och nu löngtar jag hemma jätte mycket till Rebbe och förstås till Doris.
Igår kom oxå Rolf hit till Umeå. Vi var och spelade mini golf och besökte Ikea.
Sedan blev det Lottas krog.på kvällen och en liten pub runda.
En jätte trevlig kväll och alla var vi as mätta. Är det någon av er mina läsare som inte ätit på "lottas"så rekommenderar jag att ni gör det om ni besöker Umeå. Dom är jävla grymma på att laga mat. Och deras plankstek är gudomlig OCH det är jätte stora potione.
Nu ska jag vila till mig till kl 8. Fika frukost och sedan börja bege oss mot mitt eget hem.
Jag längtar verkligen hem nu ?

Av Isabella - 22 juni 2020 06:51

Igår bar det av för mig och Micke ut på semester. Vi styrde bilen mot Örnsköldsvik "oxå kallat Foppa land" för er som inte vet att Peter Forsberg kommer här ifrån OCH han har ett hus här ? nu tror jag ju inte att man stöter på han, men chansen är ju typ en millimeter procent lite större här än någon annanstans. Fast även om han råkade skulle passera min framfart, så skulle jag nog inte ens våga säga ett litet pytte Hej. Så feg är jag. Igår när vi kom fram. Var vi in på Dollar Store. Ut från denna affär kommer jag med nya trosor, schampo , lampor och givetvis något att stoppa i mun som tex chips. Sedan bar det av mot en lunch. Efter lunchen promenerade vi lite runt i centrum och inväntade att kl skulle bli tid att få vårat rum.
Efter att vi fått kasta av oss väskorna på rumet så bestämde vi för att åka ut till Bjästa för att kolla in vårt båtarna går över till Ulvön. Jag älskar verkligen vatten och natur och det var super mysig där ute. Typ en skärgård ? iallafall när vi kollat in båtarna så bestämde vi oss för att ta oss en koxar sväng och hittade ett gång stråk in i skogen men konst efter stigen och hållplatser, sittbänkar blommor, gungor och framförallt så var vattnet nära och det var en tätt gammal skog runt om. Vill sammanfatta allt till VACKERT !

MEN det fanns en liten detalj efter denna stig. Direkt vi kom in på stigen uppmärksammade vi att det var som ett kämpande ljud från träden runt oss ? som att något föll mot marken. Typ frön eller nått ? men efter att ha gott en ca 5 meter in på stigen så inser jag att det är larver på ca 3-4 cm långa som kommer ner från träden med en jävla tråd i röven ? och helt plötsligt när jag börjar kolla mig runt är dom överallt. Och även på mig. Jag lovar er att denna stund vi promenerade inte var jätte njutbar. Micke skrattade och jag små skrek och skuttade hit och dit för att undkomma larverna.
Jag och Micke bestämde oxå att vi skulle bubbla i relaxen på hotellet. Vi Skulle basta och bubbla. Vi går in i relaxen. Slår på vattnet för att fylla i den 4 sittsiga bubbel badet. Vi går in i bastun medans poolen ska fyllas. Vi är inga bastumänniskor och håller på död efter 15 min. Går ut och tänker att nu bubblar vi. Vi kliver ner i badkaret och vatten nivån är ungefär 3 cm hög ? vi stänger av allt och ger upp.
Middag intog vi på en liten Italiensk restaurang och sedan blev det hotellrum.
Idag väntar båtturen ut till Ulvön och jag hoppas att surströmming kommer att nå min magen.

Ha en god fortsättning alla läsare och vänner.

Av Isabella - 19 juni 2020 15:29

Glad midsommar till er alla 


Instagram är full av bilder där folk firar in denna sommaren med familjen och vänner. Just denna dag är en dag som man har traditioner. 

Denna dag ska vara på ett speciellt sätt för många. Man har en stånde lunch, en stånde ritual fram till kvällen då man har den stånde festen, med ute lekar, grillning och en massa skoj. 

Samma sak är det nog på julafton. 

Men för vi som inte har stånde traditioner eller ett nätverk av anhöriga som finns här och vill umgås. Eller för vi som har våra nära och kära på andra sidan jordklotet. Sådanna här dagar känner man sig faktiskt lite ensam.

När man inte har denna inrutade traditionen och man liksom hänger lite löst och dinglar i luften så är det lite lite jobbigt

Idag saknar jag verkligen att ha mina syskon och min mamma här. Att kunna skapa traditioner, att ha dom här samtalen med ett syskon som bjuder över en. Att bara kunna gå ut och gå med mitt syskon eller bara ringa och snacka av sig.....att kunna dela sitt liv 

Idag längtar jag verkligen efter dom jag har i Chile JÄTTE MYCKET    

Jag missar så otroligt jävla mycket av denna realtionen med dom. Att bara få umgås och känna dom där syskon banden. 

Det är en sorg.... jag saknar dom oerhört mycket just idag. 


           

Av Isabella - 18 juni 2020 07:53

Vaknade upp i morse av dunder och brak. Det ös regnade och det blixtrade och small utanför mitt fönster. 

Tråkigt somm attans för Doris. För hon HATAR regn. Så kiss och bajs setunden blev ungerfärg på 4 sek och sedan in. Nr.2 hann hon aldrig göra   Natten har varit mindre bra. Vaknade redan kl 2.30 tiden och sedan var det bara att ligga och virda sig om och om igen för värken. kl 3.00 klev jag upp och tog värktablett och gick och la mig igen. Somande väl typ 5.00 igen och vaknade upp vid 6   Jag är så trött och benen och armarna väger bly. Jagh ar alltid försökt tänka, att denna värka ska inte få påverka mitt vardagliga liv så långt det går. Men ibland blir det bara för påtagligt för mig. 

Så idag är det en regning dag och jag ska lägga omkull mig igen och vila lite till och sedan bara prommenera med Doris och sedan vila igen.

Inatt drömmde jag sjukaste drömmen. Jag drömmde att jag kom på Micke att han rökte och att han rökte inne.   

Jag vart så jävla förbannad och kände att hur kunde han svika mig på detta sätt. Sedan solen kom och jag har suttit ute så kan jag villigt medge att röksuget har tagit tag i mig igen. Jag är uppriktigt sugen och är livrädd för mig själv. Jag vet att om jag skulle ta ett bloss är jag körd och då ommer jag att stå med cigg i ena handen och snus i andra. Så det är ABSOLUT inte en tänkbar tanke. Så jag ska göra allt i min makt hålla mig ifrån rökare och ifrån att uttsätta mig själv för tillfällen där jag kan få mig ett bloss. 

Igår var jag och Micke och hämtade vårna kristllkrona. Herregud vilken skillnad det blev. Vi visste att den var skitig men nu när dom tvättat upp den så blev den somm en skimmrande diamant. Den blänker och nu är den inte strömförnade längre. Sedan sänkte dom den så nu hänger den snyggt ovanför bordet. 

   

Sedan var det så roligt när killen sa att den var jätte vacker och att sådanna här kronor finns ju innte längre och att vi bör vara rädda om den. 

Igår kväll när jag var ut med hunden så stötte jagpå en Nyckelpiga. Allså dom här små små djuren är ju så satans söta. Skulle försöka ta en blid på den. Doris var oxå nyfiken på den och höll på att slicka i sig den .....hahahha men han med en lite bild 

 

Igår var jag även med dottern och hennes hund Elmo. Vi åt lunch ute vid kajen. Hundarna fick bada och vi fick sola. 

Rebbe visade mig sin nya telefon S20 pluss. Så jag som är en hemlig pryl fanatiker blev ju sugen på en ny telefon. Kollade in när mitt abodemang går ut och det går ut nu i Agusti. Så jag har möjligheten att ta mig en ny tefon då om jag vill. Men ska tänka på det en stund till. Jag vill ju inte ta en elefon och få en kostnad på över 500kr utan jag vill betala av min telfon dirket och ha ett billigt abonnemang. Nu ser jag att regnet har upp hört så jag ska vila till mig lite och sedan prmenera med Doris så hon får göra nr.2 oxå.

Ha en trevlig dag och lycka till med erat middsommar friande. 


Av Isabella - 17 juni 2020 10:18


400-500 g nötfärs

1 påse  tacokrydda

1 riven lök

2 vitlöksklyfter pressade 

1 ägg

ströbröd om det behövs.

1 paket tortillas bröd

1 påse tiven ost 


Blanda ihop allt detta ovan och blir smeten för lös så ta lite ströbröd och lät det svätta lite så den blir lite fastare.

Blöt lägg träspett i vatten en stund före.

Forma sedan bajsar så stora man vill ha spetten. och stick igenom spettet i korven. Olja en ungsfast form och lägg ner spetten där. Grilla dom i ugnen på ca 200 grader. Efter ugen blev varm slog jag på grill funktionen och grillade dom. Vände dom en gån under tiden. Jag körde ca 20-30 min. Beror på hur stora eller små spett man gör.


Äppelcoleslaw


0,5 dl majonäs

2 msk olivolja

1 lime

1 fin strimmlat äpple

fin strimmlad vitkol

½ fin strimmlad rödlök

salt och peppar


Strimmla äpplet, vitkolen och rödlöken

Riv ner det gröna runt limen och sedan pressa i saften fån limen i grönsakerna

Blanda ner majonäsen oh olivoljan och smaka av med lite salt och peppar. Såt stå i kylen tills servering.


Hacka dom grönskaer man vill ha till detta. Gurka, tomater, majs och lite sallad och lägg upp på ett fat, å får man ta det man vill. 

Ta fram tortilla bröd och lägg på riven ost på dom. Just innan servering stoppar man in dom i ugene så osten smällter och ta ut dom.


Lägg sedan på ett spett och fyll sedan med salladen och äppelröran och salsa. 

Väldigt gott och man kan ha lite naco chips till på sidan om. 


Rikitgt gott. 



Av Isabella - 17 juni 2020 09:52

18 år tog det mig att fika frukost i solen på balkongen    japp det är sant. Jag har bott här i 18 år och aldrig fikat en frukost på balkongen. NU har jag styrt upp denna plats lite grann så det känns mysigt att sitta på balkongen i solen på morgonen och fika frukost. 

Nu känner jag medans jag har uppe alla ider på tapen att jag ska förska förverkla dom och inhandla lite blommster och lite belysning där ut. 

Tyvärr så har vi andvänt våran balkong som ett slit och släng förråd, där vi har ställt ut saker som vi inte ville se. Men nu är det slut på det och allt som vi inte vill se får vi hitta en anna plats åt eller som jag helst vill göra slänga. Har inte förankrat det hos Micke, men ska berarbeta han på det. 

Jag har oxå fått en tomatplanta, av min kollega Regina. Den ska jag försöka vårda väl och jag hoppas kunna plocka mig 1 tomat iallafall i slutet av sommaren. Så jag har flyttat runt den i solen och kommer att prata med den och vattna den med omsorg hela sommaren. 

   

Stor grillen har gjort sitt här hemma nu oxå. Jag köpte ju deni den tro att man får grilla med gasol på balkonger. Men hur f-n kunnde jag tro det?   När jag tänker efter så varför skulle man få ha en explosiv stor tub på sin balkong? Först tänkte jag att jag grillar väl tills någon klagar. Men sedan har jag funderat och känner väl att jag vill ju innte föragra någon granne. Så i helgen bestämde jag att jag gör mig av med den och fortsätter att grilla med kol nere på gården. Lite besvärligare, men det går. Vi har ju prov grillat tre gånger på den och jag kan säga att jag är riktigt nöjd med resultatet, det går fort att sätta igången den och det blir näst intill lika bra som med kol. Så jag säljer den inte för att jag är missnöjd. Så är det någon läsare som är intresserad av en gasolgrill så hör av er. Kvitto finns kvar och framförallt så är den ju redan ihop skruvad. Bara detär ju det bästa. 

 

Igår mina vänner så lagade jag en ny mat rätt. jag provade att göra Taco spett    Senaste åren har jag varit lite less vanlig taco och det har somm bara vuxit i munnen. Men nu provade jag detta och det var riktigt gott. Ganska enkelt att göra, och lite andra smaker, men endå nästan samma. Kommer att lägga ut receptet till er om ni vill prova göra det. 

Idag är det onsdag och jag ska förska aktivera min lilla hund ute idag. Har nu varit och gått en stilla promenad med henne redan, så nu ska jag handla lite picknik saker och ringa Rebbe(min dotter) och se om vi ska träffas med hundarna och ha picknik och bada med hundarna. 

Sedan ikväll blir det spännade. Jag har ju lämnat in våran kristallkrona, för att dom skulle dra om strömkablarna och dom skulle satta på en ny kedja så den kommer lite längre ner. OCh nu är den klar, så vi ska hämta den i kväll och sätta upp den.    I kristallkronen kan man även sätta ljus och nu när vi sänker den kan jag göra det och tända dom. Så nu längtar jag till vintern då jag får tända ljusen   tänk vad man kan bli glad för så lite. 

Ikväll serverar jag souvas till middag, och jag ska chocka Micke och duka ute på balkongen. 

Ha en tevlig dag på er alla och njut av vädret så länge det vara. 


Av Isabella - 16 juni 2020 09:37

Glasögona på är något jag måste återinföra  När jag fick dom för ca 3 månadersedan så var jag otroligt duktig att använda dom, sedan har jag som bara lagt av med det. Lathet och att man inte är van är den enda orsaken. Upptäckte i helgen att jag verkligen behöver dom. Så det är läge nu under semestern att börja vänja mig igen. Värmen har kommit till Norrland och helgen har varit SOLRLIG och varm kan man väl milt sagt säga. I lördags så hade jag tänkt ligga ute och steka kroppen i flera timmar, men det vart i ca 40 min för sedan brann jag upp och var tvungen att gå in.

I söndas så hände det som aldrig har hänt  tror jag. Jag badade i Knäppebo. En strand som finns i Innansjön, det är långgrunt som bara tusan och det är sandbotten. Mysigt och det var faktiskt behaglig temp. Både jag och Rebbe badade och hundarna, eller Elmo stod mest och ville gå i till Doris, men vågade inte rikigt. 

Ac:en som vi köpte var en gåva från himmelen kan jag säga. Vi sätter på den ca 3 timmar innan vi går occh lägger oss och när vi kommer och ska sova, så är det svalt och skönt i sängen. 

Tack till den som uppfann denna apparat man kan ha i hemmet.  

Midsommarafton närmar sig med stormsteg och vi har inga planer. Men det känns ganka skönt det oxå. Bara vara hemma och äta gott och vila. Vi var på festligheter förra helgen och då känns det rätt bra att få en lugn helg framför sig. 

Detta var sista veckan jag skulle ha jobbat, men har idag sjukskrivit mig för den vanliga åkomman värken. Har nu i två och halv vecka ätit full dos av mina mediciner men det vill inte rikigt ge sig. Så nu hoppas jag på att detta ger med sig snarst, så min sömn kommer till rätta. 

Semester planer har börja smidas lite och vi ska fara ända till Ö-vik    Detta är hade vi tänkt ha en semester med Doris. Men har kommut underfund med att hon är ingen hund som vill åka bil långt och om vi ska ut och äta ska man lämna henne på rummet själv och det känns inte helt okej. Så hon få semestra i Burträska. Hon älskar att vara där och jag vet att hon har det alldels för bra där. Vi kommer bara vara borta tre dagar, så det blir inte så länge. 

IVi har tänkt åka ut till Ulvön en dag. Där ute gör man ju surströming och min förhoppning är att jag ska få äta surströming   Sedan blir det att äta på en Indisk resturang som vi har ätit på förr (om den finns kvar) och dom har super god mat.  Andra planer vi har är att fara till Vindeln och kolla in dom nya små tvillingarna Hope och Nova. Så denna sommar blir nog en stilla sommar vi spenderar med mindre utflyckter runt om oss. 

Så är det väl för hela Sverige kan jag tänka mig. 

Jag lider inte av det utan jag trivs hemma och bara vila upp mig. 

Nu ska jag slöa framför tv en stund sedan ta mig någon lunch och åka in tvärrt på jobbet för att ha ett sky-möte. 

Sedan blir det att googla fram ett recept på en taco spett rätt. 

För nu har vi inga ursäkter på att man inte hinner laga mat eller har orka   till det. 

Ha en trevlig dag flickor oh pojkar   


Av Isabella - 10 juni 2020 08:20

God morgon.

Onsdag och jag börjar morgonen med att gå ut med hunden och möts av 3 lättklädda killar. JOBBIG !!! 

Nä egentligen inte men kännde just då....

-Är det verkligen så här varmt idag ??? Och jo kanske det är det! Men jag ska prov själv vara lite lättklädd när jag ska ut med Dottan vid nio. Så det är först då jag avgör hur resten av dagen ska se ut. 


Iallafall så, finns det två saker jag vill skriva om idag. En sak som gör mig kanska förbaskad från topp till tå! Detta var den milda förklaringen. 

Vi kan börja med detta. 

Jag jobbade ju igår kväll och i slutet på kvällen hände det en konstig grej. Min kollega var in till en person vid 19 och gav medicin. Då var personen helt som vanligt. Denna person har inte någon demens heller vill jag påpeka. 

Just före kl 21.00 kliver min kollega ut från en helt annan vårdtagare ungefär 4 kvarterbort från den första vårdtagare och hittar då denna person där, ute med rullatorn. Hon frågar vad personen gör där och personen hittar inte hem. Personen förstår inte riktigt heller vem min kollega är. Min kollega följer givitvis personen hem och ser till att hen kommer sig in i sin lägenhet. Personen känner inte alls igensig och är verkligen inponerad att min kollega kan koden till huset. Efter vi lämnat peronen hemma. Så ringer jag till nattpatrullen och meddelar dom vad som har hänt och ber dom åka dit och titta till han så han inte har gått ut igen. Dom gör givietvis detta snälla som dom är. Jag kontaktar även ena sonen till personen för att meddela att hen föräldrer var väldigt förrvirrad ikväll och vad som hade hänt.

Min kollega kontaktar sjuksköterskan för vi tycker detta är kostigt att hen helt plötsligt blivit så förvirrad. Detta är inte ett normalt tillstånd för denna person och vi önskade att någon skulle åka förbi och titta till personen så det inte var något allvarligt sjukdoms tillstånd på gång. 

Till svar får vi att det ligger inte under deras arbetsuppgifter att åka ut om personer är förvirrade. Utan nattenpatrullen får ringa om dom upplever han sämre eller sjuk när dom är där och tittar till han. Till saken är att denna person har inte natt tillsyns och dom vet ju inte hur personen är i vanliga fall. 

Visst i helvete är det något konstigt när en männsika tappar minner och inte hittar hem helt plötsligt. Visst måste det vara under deras arbetsuppgifter att åka ut till patienter som plötsligt har fått ett underlig beteende. Jag säker inte att detta innebär att det är ett allvarligt tillstånd, MEN det kan ju vara början till något allvarligt. 

Är det inte då bättre att åka ut och titta till och ta lite blodtryck ochdet vanlig och göre en bedöming på tillståndet.

Jag blir verkligen förbannad på detta  nosalanta beteendet och hade detta varit min mamma/pappa hade jag blivit förbaskad och ifrågasatt varför ingen ssk tittat till hen! 

Ibland upplever jag att när man ringer efter hjälp från hemtjänsten så bagatelliserars vi som människkor. Att vi överreagerar och att vi stör lite. 

SJUKT ! Vi ringer när det är en situation där vi ser fara för personen. Och bedömmer vi det så tycker jag att ssk ska lita på oss att detta bör kollas upp. 


Sedan snabbt till det andra. 

Mordet på den 8 åriga pojken och den 52 åriga läraren på öppen gata har troligen uppklarats. TACK för det.

Jag kom ihåg detta väldigt väl. Otroligt skrämmande att en person mördar två personer inom loppet av en timme typ och ingen ser någonting. Men nu äntligen har vi kanske fått en förövare till detta vansinings dåd. 

Tänk vad anhöriga ska ha fått gå igen på alla dessa år. Funderat på VARFÖR? 

Nu KANSKE dom har möjligheten att få veta. Just ordet VARFÖR är ett sådant viktigt ord när det händer tragiska saker. Man vill alltid veta VARFÖR händer detta. 


Nu ska jag klä av mig lite och ta min hårboll och promenera. Seddan blir det jobba till sena kvällen. 


Jag vill oxå klappa mig på axeln lite oxå. När jag fyllde år så fick jag en orkide av min svägerska Emelie. Jag älskar denna blomma men har ALDRIG lyckast få domm att överleva. MEN nu har jag vuxit upp och blivit nog gammla för att kunna sköta en orkide. Min blommar fortfarande och är super fin. 

Vuuxen poäng till mig. 


 

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards