Jag kan allt

Direktlänk till inlägg 16 december 2020

Rädslan och minnet finns där

Av Isabella - 16 december 2020 07:43

God morgon 


Varje dag uppdateras vi nu att vi har en kvinna som är försvunnen här i Skellefteå trakten. Det pågår ett stor sök efter henne med poliser, hundar och frivilliga. Dottern vädjar till sin mamma idag att hon ska komma hem. Att dom älskar henne och att dom bara vill att hon ska komma hem    Jag ryser av känslan att ha bort en närstånde. Att inte veta vad som hänt och inte varför. 

För några år sedan var jag och  anhöriga i samma sitts. Jag förlorade en god vän och dom förlordae en mamma. Men dagarna som varade innan hon hittades var fylld av ångses, tårar och stora frågan VARFÖR, och vart är du? 

Samma sak var det då,poliser letade, frivilliga och helikopterna. Än idag framkallar ljudet av helikoptern en speciel känsla hos mig. 

Jag trodde jag hade bearbetat detta, men när jag läser om fortsatta insattser så grips min kropp och mitt sinne av sorg och den oror i kroppen jag kände då, tårarna rinner när man läser brevet dottern skrivit. Jag hoppas verkilgen dom hittar henne inom snart framtid välbehållen. 

Att leva med psykisk ohälsa kan man nog inte förstå förrän man gör det själv. Oftas tyvärr är vi medmänniskor ganska oförtsånde till denna sjukdom. Vi förstår inte , vi frågar inte , för att vi inte vet vad vi ska säga och för att vi vågar inte fråga det obekväma. 

Sedan är det ju så att ingen rår för att någon anna beslutar sig för att avsluta sitt liv, och oftast så har dom bestämt sig så är det svårt att stoppa det. 

 

Nyårafton för mig kommer aldrig mer att bli det den var en gång i tiden. Jag glömmer ALDRIG denna dag det året. Jag hade suttit i förhör med polisen 2 timmar på dagen för att beskriva hennes sista dagar innan försvinnadet, hur hon var. På kvällen skulle jag och Micke försöka i Lall sorg göra en mysig nyårs middag och vi hade köpt oxfile och hade just stekt den klart och satt oss till bordet, då ringer polisen.

Dom skulle hämta mig för att dom hade en sak till mig och dom ville att jag skulle följa med till jobbet, för att söka igenom lokalerna. Dom lovade att vara disktreta och komma i en civil bil. Huvudet bara snurrade och jag fick en stor klump i bröstet. Polisen kom och vi satte oss i bilen och ena polisen räcker över ett brev. Dom har redan läst det och ursäktar sig för det. Men att det är till mig och jag fattar direkt vad det är.  Hennes sista ord till mig. 

Idag är jag så otroligt glad att hon endå lämnade en förklaring på VARFÖR. Jag vet nu varför och behöver inte fråga mig varför. 

Sedan  fråga många sig hur man kan lämna barn efter sig. Jag tror ganska säkert att när man kommer till den punkten att man bestämt sig för att avsluta sitt liv, så är man så sjuk och övertygad att ingen kommer att sakna en och att alla har det bättre utan en. Man förstår helt enkelt inte verkligheten, sjukdomen har helt tagit över. 

Jag hoppas verkligen att sökande ger resultat inom kort och att kvinnan återfinns välbevarade. 

Att uppleva detta är inget jag önskar någon. 

 



 
 
Göran

Göran

16 december 2020 10:21

Starkt gripande och så viktigt blogginlägg om allas vår värsta mardröm. Har inte upplevt just det du skriver om själv men däremot annat som är fullt jämförbart. Inga självmord bland närstående men väl flera arbetskamrater som valt att avsluta sina liv i förtid. Och såren finns kvar även efter dem.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Isabella

16 december 2020 11:18

Tack. Ett viktigt ämne vi måste ta till ytan om psykisk ohälsa. Att det är en svår sjukdom. Att det inte finns ska finnas skam i Att bli sjuk. ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - Måndag 25 mars 10:43

Ja ha nu blev det måndag igen och vi är redan i slutet av Mars. Denna månad har varit rätt motigt för mitt eget psyke. Jag har ju opererat mig och det var ju bra. Är så glad att jag fick operera mig relativt fort och att jag nu ska börja läka och bli...

Av Isabella - Torsdag 14 mars 09:33

God morgon folket. Igår var en jäkligt bra dag. Min bil har skrmmlat och låtit konstigt under den när man kör och igår tog jag mig för att ringa och boka en tid för att få detta lagat. Jag fick komma dit redan igår för att dom ville kolla vad det v...

Av Isabella - Tisdag 12 mars 09:29

Allså, nu har det gått en vecka med gips och jag är as less. Man blir så klumpig och jag inser nu att jag har inga bra tröjor eller bra jacka. Många av mina tröjor sitter tajt runt armen och det gör ont då, så igår gick jag i Mickes garderob och låna...

Av Isabella - Torsdag 7 mars 09:10

Ont ont ont, men det går att härda ut. Igår hade jag turen att få vila hela dagen, då Doris var hos sin extra familj. Men igår kväll hämtade vi hem henne, så i morse var det dom vanliga rutinerna igen. Men det tar bara lite längre tid allt. Att klä s...

Av Isabella - Onsdag 6 mars 12:54


Hej på er. Jag kommer att göra detta inlägg lite kort, för att jag har lite problem med att skriva och hålla i telefonen. Men igår opererade jag min hand/arm. Det gick okej. Tanken var att läkaren skulle försöka sy ihop det trasiga ligamentet. Men...

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards