Jag kan allt

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2023

En liten sen sammanfattning

Av Isabella - 19 augusti 2023 15:28

God eftermiddag på er alla

Nu sitter jag här och har äntligen tagit mig tid IGEN för att sammafatta min sommar semester för andra gången. Förra helgn låg jag i min sjukt sköna säng och gjorde ett inlägg från min mobil. Bara att jag gjorde det från in mobil är ju väldigt vågat och lite kämpigt.

1.För att sysnen är typ usel i min ålder och att då skriva från telefonen är lite mer ansträngande n från en dator

2. för att om jag råkar stänga ner sidan, så försvinner allt om jag inte publicerat det.

Så ni förstår säker vad som hände......   Jag råkade tappa telefonen och stänga ner sidan. Sådet jag hade knopat ihp på ca 30 min var helt borta. Så jag tappade suget på detta då och la ner tanken på att göra ett nytt inlägg.

Men nu har jag startat min gammla dator och tänker samman fatta min semester. Värmen kom före min semester och den försvann ganska direkt när min semester började. Då menar jag den här rikgtiga sommar värmer i luften. Det har ju blåst, regnat till och från nästan varje dag. Men inte alla dagar. Men jag kan väl ge väder gudarna en 2 av 5 möjliga solar

Men vi har en då haft en skön semester. Vi har kört den nya stillen i somma. SPONTAN stilen. Första veckan på semerstern så en morgon bestämde vi oss för att

-Vi förljer pappa och Kerstin till Ö-Vik. Hipps vipps så bokade jag hotell och vi packade våra saker och drog neråt. Tur var väl det för i Övik var det SOL och rätt varmt. Vi hade turen och bo på samma hotell som pappa och Kerstin. Så vi var där nere i två dagar och åt på resturang, drack goda drinkar och öl och umgicks. Jätte roligt och det skulle jag gärna göra om igen.

Doris var med på trippen och hon fick vara med på kvällarna oxå, då vi kunde sitta ute på uteseveringarna. Ena dagen åkte vi ut mot kusten och såg  en vacker camping, med en lite båthamn och resturang. Där satt vi och åt och sedan promenaerade vi runt lite. Doris badade och mådde gott. Vi hittade åt linbanan som går upp på Skullebergets topp. Micke bjöd mig på den trippen. Så den bocken kan vi nu kryssa i att göra innan man dör. Efter två dygn begav v i oss hemmåt igen för att packa om och sedan semestra i Piteå havsbad i en stuga vi hyrt i  4 dagar.

Hem packa om och åka iväg nästa dag med min bror Rolf mot Piteå. Vi kom dit en söndag och vädret var som sagt REGN. Men vi lyckades sätta igång grillen och vi roade oss med spel och annat på kvällen. Mellan regnskurarna så promenerade vi varje dag en lång prommis. Vi hälsade på mina gammal kollega Moa och Glenn och barnen. Vi hann med mini golf. På Tisdag kom Robban och Cicci upp och vi grilladeoch spelade spel. Var med på ett musik quis och lyssnade på ett coverband på kvällen. Trevligt kväll och vi la oss nöjda och glade. Onsdag var det SOL helt plötsligt och vi drog fort ut alla ute möbler och bord och satt ute nästan hela dagen. Mina kompisar Camilla och Emelie kom oxå på kvällen och nägra andra kompisar till Cissi och Robban. Vi drack öl och spelade kubb och avnjöt musken från Gyllentider som spelade på Havsbadet. En otroligt rolig kväll.

På torsdagen blev det hemgång och vi packade och städade ur stugan och begav oss hemmåt.

Sedan har vi hunnit med en trevlig fest hos min kollega Ingalill och Viktor. Alltid roligt att vara där. Men hennes vin är sjukt farligt att dricka   Fast man försöker styra sig till skötsamhet så spårar det alltid. Men godmat och dryck så kan man ju inte klaga på något. Det var super duper roligt att få komma ut till dom i skogen. Jag älskar hemma fester nästan mer än att vara på krogen.

Sedan blev det några dagar / vecka hemma med bara lugn och ro. Vi spelade bilbing en kväll och min oxå kollega Marie förljde med oss. Hon hade turen att vinna hon. Så vi fick tuta

Vi har varit på olika picknikar, sola mellan molnen och varit och plockat hallon i Skråmträsk och träffat vänner

Spontant kom på att vi drar till Finland. Men problemet var att Doris har inget pass och att vi inte kunde ta med henne på det. Men min otroligt underbara hundvakt Linda ställer nästan alltid upp och hon sa att hon får vara hos oss. Så Vi packade ihop tält och frejor och drog till Finland. Vi köde bil till Haparanda och sedan in i Finland. Vi bokade en camping plats för tält första natten. Hela dagen vi körde var det typ 31-32 grader varmt ut. Vi stannade till vid en JÄTTE gammal kyra där det ligger en mumifierade präst i golvet begraven. Alls på gammal dagar har jag börjat gilla histora. Det var en tjej där inne som berättade historien om denna präst. Riktigt intressant.

Sedan åkte vi vidare mot campinngen. När vi väl kom fram och tog ett steg ur bilen så började det regna   givetvis. Men vi fick upp tältet. Hungriga så gick vi till den lilla lilla affären domm hade där och blev rätt snopna. Dom sålde typ ingen färdig mat. DEt enda dom hade var  stora tjocka korvar. Inga bröd eller annat till. Så det blev dom. Vi grillade allsa korv och åt dom som dom var. DEt fanns heller ingen zero dricka, så vi drack avslagen halv varm dricka vi hade i bilen. Inte jätte roligt just då, men skrattar åt det lite nu.

På kvällen blev det uppe håll och vi lyckade ta oss ett dopp i den fina sjön och sedan duschade vi och klädde på oss och tog våra camping stiolar och satt bara på den vacka stranden och tittade ut över solnedgången.

DAgen efter forsatte vi mot Vasa.Där hade vi bokat två nätter på hotell. Jätte trevlig  stad. Vi åt gott och vi var och kollade in ett kriks museum, vi kollade på ruiner av en gammal kyrka och vi strosade på stan. Helt klart en chill semester. Seddan tog vi färjan över till Umeå. Helt klart en super bra semester har jag haft och trots det minder bra vädret ger jag denna semester 4          av 5 .

Jag var helt utvilad på måndagen då jag skulle återgå till jobbet och hade faktiskt inngen ångest.

Nu börjar man känna höst luften på morgonen när jag åker till jobbet. Men då är det tur jag kan längta tills den 15 sep, då åker vi till Grekland i 1 vecka. Så jag har ner räkning nu.

Daniel

19 augusti 2023 16:32

Ser ut som och verkar ha varit en underbar semester :)

Isabella

3 september 2023 21:05

Jo vi har tagit vara på alla dagar