Jag kan allt

Alla inlägg under maj 2021

Av Isabella - 31 maj 2021 08:26

- 9,7 KG  !!!!!!!!!

 

Jag har gått i mål idag. Idag var det vägning och jag har nått mitt mål på ganska precis 6 månader, 9,7 kg. Så här lite har jag nog inte vägt på kanske 15 -20 år. 

Jag är stolt och super glad och jag kan väl kanske säga att har lärt mig att tänka på vad som går in och vad som går ut.

Jag har absolut unnat mig godis,chips, skräpmat och annat på helger, men har skippat det på veckorna. Dom sista två månaderna har jag tilloch med inte tränat något extra här hemma. Bara promenerat i lite raskar takt. 

Men nu är jag framme på en ny väg som jag måste fortsätta gå och stanna på den vägen. Det finns inga mirakel medel eller genvägar, det är bara att ta tjuren vid hornen och göra det. Saken är den att man måste hålla ut. Att gå ner i vikt händer inte över 1 vecka eller 1 månad. Vägen hit har varit lång, MEN att gå upp i vikt händer ju inte heller på 1 vecka eller 1 månad. Man måste låta det ta lite tid! 

   

Nu ska jag fortsätta min resa och jag ska idag fundera ut vad jag ska belöna mig med. För något ska jag göra för mig själv för att jag hållit ut och nått mitt mål. 

STOR GRATTIS TILL MITT EGO ! 


Sommaren har lyst med sin frånvaro, men igår tror jag vi fick en försmak av den, och förhoppningsvis så fortsätter den nu. Dagen till ära har jag tagit på mig en kläning. 

 

Så nu får vi se om jag ska frysa ihjäl eller och det vart ett bra. Idag har jag en ledig dag för att jag jobbat i helgen. Och den ska jag spendera utomhus med Rebbe. Vi ska gå till parken och lägga oss och bara njuta av värmen.  

Igår var det morsdag och efter jobbet åkte Micke, Roffe och jag till mamma och firade henne med pizza och blommor och en present. Det 

vart väl inte riktigt som jag tänkt mig. Mamma var väldigt misstänksam på Rolf och var lite hetsig mot han. Det vart tillslut så att vi for för hon blev ganska uppjagad av han. Det är en svår kombination att få det att fungera,när det inte är lätt att få Rolf att förstå att man måste bete sig lite smidig runt mamma, när han själv har vissa svårigheter och kanske inte riktigt han heller rår för att  han inte kan balasenra som vi andra kan.  Men vi firade henne och jag vet att om hon varit frisk skulle det ha varit på ett annat sätt. 


 


Efter middagen åkte vi hem och min egen dotter Rebbe kom och hade med sig fika. En bakelse och blommor. Väldigt snällt när man jobbat hela helgen och slapp tänka på att ställa till något. 

I helgen har jag blivt bortskämd som bara attan. Micke har fixat lunch , middag , blommor och ja helt enkelt markservicen här hemma. 

Jag har bara behövt komma och gå. 

Nu ska jag börja packa väskan för att ta mig ut i solen och njuta av denna dag. Jag har förförsta gången i mitt liv förberett mig med solskyddskräm. Så nu är jag insmord och beredd på att få lite färg på blek huden. 

Ha en riktigt bra dag på er alla.

 


Av Isabella - 7 maj 2021 08:14

God morgon på er. 

Fredag idag och jag ska jobba idag. ÄNTLIGEN kan man ju snabbt flika in med. Är lite less på att sitta i min soffa mellan åt,bara jg och min hund. Längtar efter att få komunisera med vuxna människor. Så det blir skönt idag. 

Allså vilken dag det var igår. Jag hade ju lämnat in min elcyckel för batteriet inte gick in som det skulle. Killen ringde igår och berättade att det är fel på självaste batteriet och att det här var ett fabrikations fel från början. Så Jag skulle få ett nytt batteri av Monark     OM ................   jag kunde ta fram kvittot när vi köpten den..............

Herre gud vad jag hetsade igår. Nu var det ju Rebbe som köpte den, men jag var ju med. Så jag ringde henne och frågade om hon hade kvar kvittot.....från 2018....

Nej det hade hon ju förståss inte. Men då kom jag på den brilljanta iden att det måste ju synas när hon köpte den på sitt konto. Så jag åkte dit och vi lus läste hennes konton men hittade inget, FÖR att hon bytte ju bank i den där vevan. Så nu måste jag tvinga med mig henne till banken och se om vi kan hitta köpet där. 

Så sagan om det kantiga batteriet och det försvunna kvittot fortsätter idag.Men jag hoppas verkligen jag får tillbaka min fina, näst intill oanvända cyckel till veckan med ett fint batteri som glider in lätt som en plätt och låser fast sig som det ska. 

 Just nu har jag så många viljor i in hjärna. Jag vill köpa en massa saker. Nya möbler på framsidan på mina balkong, blommor och innredning till balkongerna, en elektrisk fönsterskrapa, nya sängar till Doris som hon ska ha ute på våra balkonger, en ny klotgrill, en ny smart klocka, en yoga matta, vill göra något med mitt hår, vill köpa ett kylskåp i tunna model som man har på balkongen.....hahahha ja ni ser ju själva. Är detta vår känslor? Ja troligen. Fast jag fortfarade har på mig vinterjackan på morgonen när jag går ut med Doris. 

Kom nu sommar kom....jag är beredd och väntar. 


Idag mina läsare gjorde jag det. Jag har nu kickat ut latmasken återigen. Tog på mig spring byxorna och tog mig en runda. 

 

Jag har 1 kg kvar till mitt mål och nu jäklar är det dags att tappa det. Så nu drar vi åt svångremen och kör 100% för att nå mitt mål. Nu gott folk ska jag tagga upp för en prommis innan jobbat och hoppas att dottern min vaknar och vi hinner till banken och kolla om vi hittar när hon köpte cyckeln, så jag slippe betala 4000kr för ett nytt batteri. 

Jag har vinden i ryggen och allt känns så lätt just i dag. 

Ha en bra helg på er alla    



Av Isabella - 6 maj 2021 12:01

Vaknade strax före 6 i morse och kunde mig skymta mellan mina persiener att det var sol ute    Tänkte att denna dag kommer att bli härlig. Att gå en långprommis med Dottan i solen är fan i mig de bästa som finns. 

Klev upp och inser att näääää det är inte sol. Det "april" snöar och det blåser kallt. Så direkt känndes denna dag lite mindre lyxig. Men som hundägare harm an ju köpt in kläder till alla väder. Så vid 10 så klädde jag på mig ordentligt och jag tog mig en kall och blåsig promenad med dottern, Oliver och Elmo. 

Alltid roligt att gå med henne och få en stund tillsammans.  För ca 2 veckor sedan ringde jag ju oh pratade med en firma som glasar in altaner/ balkonger. Dom lovade och höra av sig oh komma hit och mäta och ge ett pris förslag. Förra veckan så ringde jag dit igen och frågade om dom glömmt mig, men killen påtalade att det hade dom inte men dom skulle ringa alldeles strax. Han tog mitt nummer igen och lovade att ringa. Dom har inte ringt än....    Är så super sugen på att få glasa in och göra klar min balkon, så jag kan sitta där ute på min semester och mysa utan att det blåser och driver in regna. Få tända ljus, lite skön musik och kanske en lyxig drink i handen med vänner. 

SÅ snälla ring nu lilla firman! 

Igår uträttade jag två saker som jag tänkt på en tag. 

1. Jag var till Mickes jobba och vi hjälptes åt att byta däck på min bil. Det gick smidigt och ganska fort. Vi var ett perfekt team. Jag handräckte han saker, rullade bort och fram däcken och skötte pump maskinen som vi pummpade upp bilen med. 

2. Jag lämnade in min el cykel på lagning. Den har inte direkt varit trasig, men batteriet har som alltid gått tungt att föra in, det har som inte riktigt passa, så det har inte låst fast sig som det ska. Detta resulterat i att när man cycklat och det blir lite guppigt så skakar batteriet ut bit för bit och till slut får cyckeln inte ström och börjar hacka och jäklas. Så där av har jag inte andvänt den så hemskt mycket. Men igår hände det. Jag letade fram cyckelstället och lasta upp den och åkte iväg med den till Intersport. Mina fårhågor var att dom skulle vara tvungna att byta hela batteripaketet. Men han visade direkt vad det troligen var och det skulle inte kosta så hemskt mycket. Så jag hoppas nu att min cykel kanske är klar i morgon och jag ska börja få andvända den till fullo. Jag har så nära till jobbet och med el cyckeln kan jag även cykla hem på lunch. Det tar lika lång tida att ta bilen som att ta bilen. 

Så jag ska verkligen börja andvänd den mycket mer än vad jag gör. OCH det bästa är att jag inte behöver vara oroligt för böter oh givet vis inte slösa pengar på att parkera jämt och ständigt. 

Så jag ser bara positivt på att få tillbaka min cyckel. 

Så nu kan jag bocka v två saker som irriterat mig under ytan. 

Idag gott folk ska jag fixa en present till min far som fyllt 80 för längesedan. Vi ska få träffas på söndag och det blir roligt. Jag hoppas vädret är lite bätte då jag tänkt bjuda på grill buffe med tillbehör. Och jag ska väl lyckas slänga i hop en efterrätt oxå. 

Så nu har jag käkat lunch och ska göra mig lite snygg och fara ut och shoppa loss lite. 

Ha nu en bra dag allihop   



Av Isabella - 4 maj 2021 07:58

God morgon. 

Jag njuter av att mina nätter blir mer och mer sovande. Medicinen hjälper och jag är AS tacksam för det. Inatt vet jag inte om jag vaknat en gång. vaknade första gången 4, men noterade bara att jag skulle fortsätta sova, och det gjorde jag. 

Denna vecka har jag en super konstig veckan. Jobbade igår, ledig idag, jobbar onsdag13-16, ledig torsdag och jobbar helg. 

Men efter som vi har en pandemi nu (om någon missat) så kommer jag på onsdag att få jobba hemifrån    Japp! Nu tänker ni kanske hur man gör då om man jobbar inom hemtjänsten? Men jag har bara APT på onsdag så jag ska få sitta hemma med min dator och vara med på den. Känns SÅÅÅÅ lyxigt. Så denna vecka blev en super bra vecka att börja jobba väldigt lungt. MEN detta resulterar i nu att jag ska göra något jag inte är så jätte bekväm med. Jag ska förska ta hem en app som jag kan ha på min padda. Jag rä ju nästn uppfödd med dator, mobil och saker. Men jag är inte jätte bra på teknik jämt. Det är sådanna här gånger man känner att ålderns siffra knackar mig på axeln och påminner om att hjärnan är lite segare och lite mer motvillig till att lära sig nya saker.    Men jag ska sätta mig ner i eftermiddag och ladda ner appen och göra ett ordentligt försök att få det att fungera inför i morgon. Har en backupp. Jag har med mig min jobb telefon hem, som redan har appen nerladdag och det fungerar. Men min chef sa att det blir lite bättre bild om man kan ta hem den på en padda eller dator. Provade nyss på datorn och där blir det inte att ta hem något. Så jag satasar på paddan. 

Idag ska jag tvätta och få se om jag hinner byta däck på min bil. Förr i tiden bytte jag däck själv. Men nu senaste åren har jag haft hjälp, för att det är tungt för mina armar. Sedan är det ju så att när man lämnar in dom för att bli bytta, andvänder ju firmorna mutterdragare och ibland kanske dom råkar dra lite för hårt. Så när jag då ska prova (vilket jag gjort förr) byta själv så finns det ALLTID typ 2-3 muttrar som sitter som SATAN. Man står och hoppas på fällkorset och bara väntar på att det ska släppa och man ska slår sönder smalbenet.   I år tror jag att jag ska fara till Micke jobb och byta, där dom har mutter dragare. Då blir det gratis alltihop. Tidigare år har jag varit på Solbacken och bytt. Men dom har börjat tjata om att dom tycker jag ska köpa nya däck av dom, jäkla försäljare. Dom blir typ sur när man säger, Nej tack jag vill ni skruvar på dom däck jag har med mig. Så få se hur jag gör i år. Men det jag vet är att det MÅSTE göras i veckan. 


Igår fick jag ett bra besked på jobbet. Tydligen har det kommit nya riktlinjer för oss som är vaccinerdade med 2 doser. Efter 2 veckor så anses vi ha fullt skydd och kan blir fri från visir. Och jag är den första i vårna hemtjänstgrupp som har fått mina sprutor, så nästa veckan kan jag ta av mig mitt visir och börja se världen med klarar ögon. Jag njuter till fullo. Även om man har lärt sig bära det, så är det jobbigt. Bara att bära med sig det över allt, sprita det hela tiden och att det immar igen ibland är jobbigt. Sedan så gör man ibalnd illa vårdtagarna när man jobbar nära dom OCH efter en dag med ett spännband runt huvudet är det typ 70 % chans att man går hem med huvudvärk. 

Ingen blir gladare än jag att få ta av mig detta visir. Små myr steg framåt mot en lite mer vanlig värld tar vi, när vi fått vaccin. Jag ser detta som ett steg i rätt riktning, trots att man hör att smittspridninngen inte är riktigt bra än. 

Till helgen får jag träffa pappa och Kerstin oxå. Vi sk fira att han fyllde 80 i mars. Nu har dom fått sina två sprutor och äntligen våga sig ut lite mera. Så det blir jätte roligt. Så denna vecka måste jag oxå köpa en present. Jag vet vad vi ska köpa, så det gäller bara att komma sig iväg till affären och inhandla. 

Nu kära läsare ska jag ta mig an detta med appen som ska laddas ner. Så önska mig lycka till och så hoppas vi det går smidigt. 


Ha en bra dag på er alla 



Av Isabella - 2 maj 2021 09:19

God morgon 


Vaknade idag i min egen säng med sol i ögonen. En riktigt skön känsla och att känna att jag sovit rätt bra   

I veckan har jag varit hemma och försökt vila till mig och min kropp. Jag har nu papper på att jag är den ULTIMATA säkra kompisen som både har haft covid (har antikroppar) och att jag nu i måndags tog min andra vaccinationspruta. Så vänner och bekanta. Jag är full proppad med antikroppar nu och beredd att återgå till det vanliga livet. 

MENNNN tyvärr är nästan ingen anna det, så jag fortsätter trava på med restrektioner och hoppas mina vänner och bekanta får sina sprutor inom det närmaste månaderna. 

I torsdags så skulle Micke till doktorn i Umeå och kolla upp sin täta näsa, så vi tog tillfälliet i akt och bokade två hotell nätter för oss. Tanken var att bara vila, äta gott och strosa på stan. Och det var precis vad vi har gjort. Jag är så otroligt glad att vi har möjligheten att kunna göra så här och har råd till det. Så på torsdag morgon lämnade vi Doris hos sin extra familj i Burträska och begav oss mot vila och lugna. 

Senaste tiden har det varit mycke saker som har varit jobbiga och det har varit många problem runt vissa saker. Saker jag egentligen inte kan påverka och har något med att göra, men har råkat hamnat mitt i något och det har blivt lite för mycket. Så dom här två dagarna var behövliga. 

         

Vi har hunnti se nya säsongen av Huss och vi har sett Heder. Mycket bra serier båda två. Jag har inhandlat ett nytt skal till min telefon. Detta var då en flopp, men jag skiter i det och orkar inte gå tillbaka och gnälla. Jag köpte ett sådan där fodral där det är fack för tre kort och jag kan ta med lös att själva telefonen som sitter i en magnet. Tyvärr när jag har telefonen i fodralet så går fordralet inte att stänga    Den ska hålla ihop med en magent, men det gör inte det. Inget jätte problem, men dock lite irriterade. Men fodralet var på rea. Hade kostat 700 och nu 300. Så jag försöker se över detta lilla problem och hoppas på att plånboksfodralet nöter till sig och klickar ihop med tiden. 

Igår checkade vi ut just före 12 och begav oss hem för att hämta lilla Doris. Det är jätte skönt att ibland slippa gå ut med henne och bara vila från det dåliga samvetet att man inte gör tillräckligt för henne. MEN hon är en lite figur som jag ALDRIG skulle vilja vara utan. Så det är alltid skönt när man landat hemma och får ta ut henne på en prommis. 

Så nästan direkt vi landat hemma, så gick jag och hon ut i det vackra vädret. 

   

Micke for ut direkt och lekt med sin metaldetektor, så jag och Doris var själva tills på kvällen. Jag passade då på att träffa  min kompis Anna-Karin och vi åkte och käkade lite middag tillsammans. 

Hon precis som jag är lite små galna i tryffel. Hon hade hittat en potatisgratäng med tryffel i och hade då gått loss och köpt någon förpackning för mycke, så hon hade med sig en till mig. Så idag ska jag dra igång grillen och äta god gratäng   Nu ska jag ta och ringa mammas bonde och se om jag kan få ta ut henne på en promenad . Bäst att passa på dessa dagar. 

I morgon ska jag återgå till mitt jobb och det känns helt okej och min värk börjar bli lite bättre. Så nu hoppas jag på att till friskna och kan börja sätta igågn med min egen träning på allvar. 

Idag har jag varit på vågen och jag är lite förvånad. Jag har nämligen gått ner 1 kg och det känns fakntastiskt bra. Jag har nu bara 2 kg kvar tills jag nått mitt mål och dit ska jag komma en vacker dag. 

Livet rullar på och sommarne knackar på dörren. Vad kan då gå fel? 

Ha en trevlig helg mina läsare 

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards