Jag kan allt

Alla inlägg under maj 2023

Av Isabella - 20 maj 2023 08:06

Allså denna vecka har varit dyr för mig. I onsdags så träffade vi Mickes pappa när vi var ute och gick. Då bestämde vi att vi skulle följa med Kalle och Wilma och äta på Tatung. Så där mysigt och spontant. Jag gillar spontana saker.
Så vi tog bilen in och parkerade på vintergatan taket. Klev ur bilen och sa att, nu måste jag knappa in parkeringen i appen när vi kommer in.
Beställer och äter. När vi är på g hem slår det mig att jag glömt knappa in parkeringen och mycket riktigt, där satt den en guldbiljett på rutan, så middagen kostade mig 600kr.
Bara bita i det sura äpplet och betala. Jag är super bra på att glömma.
Igår gick vi in till stan för att käka lunch med Rebbe och Oliver. Vi skulle träffa dom mitt i centrum. Jag och Micke var lite tidiga och satte oss på en parkbänk och väntade. Jag fifflade på med telefonen lite i väntan.
Dom kommer och vi går och beställer mat. Stans restauranger är fulla av folk då vi har något typ av orientering helg , med folk från hela landet som sprungit genom stan och nu ska alla äta. Så det tar säkert ca 30 min innan vi får mat. Vi tar maten och går ner till parken och sätter oss. Efter vi ätit går vi och sätter oss på gräs ytorna så hundarna får busa lite. Det är mer än ett års sedan Doris fått busa med någon för hennes öga som har varit irriterar. Så jag tänker att jag måste filma lite när hon nu äntligen får busa.
Vart fan är min telefon.... känner igenom mina fickor, skakar och söker igenom min ryggsäck, men ingen telefon........
Oliver ringer den och en tjej svarar. Hon hade hittat den mitt i centrum på en parkbänk.
Vi bestämmer träff på Stigs parkering och jag går dit och möter tjejen.
Jag känner givetvis att jag måste ge henne en slant för att hon var så ärlig och snäll. Så jag swichar 200kr som tack.
Så denna lunch kostade mig 300 kr.
Ja visst jag hade as tur och fick tillbaka telefon, men detta med spontana luncher och middagar har verkligen kostat mig.

Idag är det lördag och solen har redan börjat skina och värma. Idag ska jag stöka lite och plocka undan lite vinter kläder.
Sedan blir det nog lite grillning och god mat.
Ha en bra dag allihopa

Av Isabella - 18 maj 2023 21:13

God afton läsare
Senaste åren är det mycke snack om olika sociala medier. Som tex snap, Instagram. Hur vi förskönar våra yttre till något som blir dröm likt. Hur folk går nu mera till plastikkirurger och tar fram en bild på snap med super filter och säger
-så här vill jag se ut.....
Vilket ofta är orimligt och inte går att uppnå.
Det man ser på bilder idag är sällan verkligheten. Men detta är ju den verklighet vi lever i idag. Vi vill vara perfekta in tills döden. Hur ska vi då kunna nå något mitt i mellan? Så att vara ungdomar, både tjejer och killar inte ska behöva ha komplex redan från väldigt låga åldrar. Hur .......
Ja jag tror det är väldigt svårt. Teknikens karusell snurrar och den snurrar fort. Idag hjälper det nästan inte att lära sina barn att dom duger som dom är, att vi är olika alla människor. Inflytande av den media värld som vi matas med har hjärntvättat oss. Vi alla sitter i karusellen och kan inte riktigt kliva av. Även om man är en person som inte har Instagram, Facebook och snap så påverkas man av alla personer runt om oss som har dessa kanaler. Kan vi verkligen värja oss från detta? Nja knapp.
Men jag tror att om vi vuxna kan först lära oss att älska oss själva, går det nog lättare att oxå lära våra barn att dom är underbara precis som dom ser ut.
Med detta inlägg vill jag verkligen inte dra något rosa skimmer över mig själv, att jag är en som gör det. Verkligen inte .... jag är precis som många andra. Förskönar bilder och lägger ut skryt inlägg och det är okej tycker jag. Jag vill bara att vi kanske bara ska reflektera över hur styrda vi är av sociala medier och hur viktig många eller rätta "likes" är för oss. Själv ska jag utmana mig själv med att inte andvända ett enda filter på 1 månad. Bara verkliga jag, med rynkor och skavanker. Jag blir ju äldre och det är ju så för oss alla (tyvärr lägger jag till) .

Inte svårt att se vilken bild som är utan filter.
Men man kan ju inget annat säga att Snap filter är ju en jävulskt bra bost för en själv, men dom är ju fejk en då. Ibland när jag är ute och går så möter jag unga tjejer typ 10-12 fullt sminkade, med lösögonfransar. Dom ser ut som små vuxna i mina ögon. Nu låter jag som någon gammel tant, men när jag växte upp och var i den åldern så fanns det nog ingen som tänkte på smink. Men jag fattar att tiden är förändrad och detta är lika vanligt nu som att alla skulle ha Levis jeans på min tid. Men jag blir alltid lite illa till mods och tänker att hur mycke komplex ska dessa barn ha innan dom ens vuxit klart. Det är ledsamt. Det är ju ingen hemlighet att den psykiskaohälsa ökar bland våra ungdomar och att självmord går ner i åldrarna OCH det är verkligen sorgligt.
Denna sociala media storm vi lever i idag är stark och det är verkligen svårt att värja sig i från.
Samtidigt är dessa sociala medier oxå något bra. Där man kan hålla kontakt med familjer som bor på andra sidan jorden helt gratis. Tänk på min ungdomens dagar när man skulle ringa ett rikssamtal .... det var ju dyrt och man prata inte gärna så länge. Så det finns många bra saker med alla dessa kanaler oxå.
Jag ska iallafall försöka börja tänka på hur jag exponerar mig själv. Behöver jag verkligen filter? Eller kanske duger jag precis som jag är.
Jo jag gör ju faktiskt det. Och det gör du oxå som läser detta.
Nu är jag snart uppe på övertid, så nu ska jag ta en kiss runda med hunden och sedan krypa till sängs.
God natt på er alla

Av Isabella - 14 maj 2023 10:17

God morgon folket
Så vart det söndag och snart har helgen passerat. Jag har i helgen försökt få ligga så stilla jag bara kan. Men som vanligt finna det saker man måste göra på helgen som inte hinns med på veckan. Som detta handlande av mat. Jag hatar att handla. Ogillar det ändavut i finger spetsarna. Tycker det är tids krävande och tråkigt. Först skriva lista och kolla vad man har, samma ihop kassar och burkar, handla och sedan måsta packa upp och ställa in alla saker. Jag har ett litet knep som funkar ibland. Oftast är det jag som kör min bil. Detta resulterar i att när vi kommer hem så kör jag fram till dörren, hjälper Micke att bära upp och sedan MÅSTE jag ju köra bort bilen, och det kan ju ta en stund, så pass att ibland har han hunnit packa in allt .
Funkar bara ibland.
I helgen har jag hittat på att vi skulle ha grill helg. Innebär att vi grillar fredag, lördag och söndag. Kan man bli less grillning??? Jo ja lite.... känner idag att jag skulle vilja ha vanlig mat, men vi får väl se hur jag tänker senare idag. Igår grillade vi kyckling vingar, tjocka korvar och ribbs. Absolut gott. Kycklingen blev nog godast.

Pappa hörde av sig på förmiddagen och ville ha lite sällskap i husvagnen. Så jag och Micke klev upp tidigt, tog en lång promenad vid 9 när värmen inte riktigt slagit till än, handlade mellan 10 och 11 och sedan åkte vi ut till pappa en stund.

Pappas sambo var i Stockholm denna helg så, jag erbjöd pappa att komma och grilla med oss. Så efter 13 åkte vi hem och jag kastade mig i solstolen i 2 timmar. Har inhandlat denna sol olja med Cocos lukt, så nu ska det solas fram över. Jag är blek, lönnfet, håret är nött och hela jag skriker att jag vill ha en förändring.
Jag vet att jag kan göra den om jag bara vill, men jag hittar inte riktigt sporten än. Är inne på letjans väg. Och tänker alltid att imorgon gör jag det..... Ja ni vet....
Tiden räcker inte till tycker jag. Jobbarc7-16 varje dag. Promenerar Doris direkt vi kommer hem, lagar middag och vid denna tidpunkt är kl cac18, 18.30 när middagen är klar och kraften är typ slut. Det är så jäkla svårt att hitta motivation att ställa sig på löpbandet eller fara ut och löpa. Och nu mera har jag inte bara Doris att aktivera. Micke vill oxå löpa lite och då gör vi det tillsammans, men i ett lite lugnare tempo än vad jag egentligen behöver. Så det känns jäkla jobbigt att promenera hunden, äta, löpa med Micke och sedan ta löpbandet för att få kunna ta ut mig själv .... hahaha känns som hela mina kvällar handlar om att motionera och jag hatar ju att göra det. Men motion behöver jag för att hålla igång mina leder, för jag mår bättre och har mindre ont när jag aktivt rör på mig. Så detta lilla fis problem är kanske inte ett problem.
Idag är jag iallafall solo och jag ska göra i ordning balkongen, städa bort mina vinterkläder, inhandla en ketelbell, hälsa på mamma och förhoppningsvis hinna sola lite.

Nu är klockan snart 10.30 och jag ligger i sängen än. Så ska jag hinna är det nog nödvändigt att kliva upp och sätta igång. Hoppas ni alla läsare har haft en bra helg.

Av Isabella - 12 maj 2023 18:36

Men hej på er
ÄNTLIGEN fredag. Idag har jag varit på utbildnig för oss som utbildar i Skellefteå kommun. Intressant och trevligt att träffa andra utbildare. Vi har oxå blivit matade med fika, fika, lunch, fika. Så ja man kan ju tycka att man inte var så hungrig när man kom hem. Idag fick vi oxå se lokalerna "lärcentra" har. För er som inte vet vad det är, så är det där man kan hålla olika utbildningar i tex lyftteknik, delegerings utbildningar i läkemedel, hjärt och lungräddnings utbildningar, och första intruduktins utbildningar i att börja jobba i hemtjänsten. Så alla typer av utbildningar som har med vård och omsorg att göra. Så ni kan ju tänka er att det finns olika rekvisita för olika utbildningar. Vi gick ju gå runt och kolla i lokalerna och så helt plötsligt dök detta upp.

Allså jag har ju as dålig humor och kunde knappt bärga mig själv för att inte kommentera dessa saker. Fick verkligen stål sätta mig själv och gå ut från rummet. Hur barnslig är man egentligen???? Jo tydligen mycket.
Idag har vi dragit igång vårn grill weekend. Vi har bestämt att vi ska grilla alla tre dagar denna helg. Så idag gick startskottet. Idag blev det fläskfilé, kryddiga kulpotatis, grillad färsk sparris och tomat.

Allså kan man bli less grillat? En liten fråga bara. I morgon ska vi grilla kyckling klubbor med glaz, pommes och tre olika dipper. Söndag ska vi ha grand final och grilla oxfilé, hemma gjord potatisgratäng och en god himmla sallad. Så vi kommer troligen stiga ett kg denna helg, men det kan det vara värt.
Värmen har nått oss i veckan. Idag premiär tog jag på mig mina shorts. Jag Isabella gick ut och gick i shorts och linne .... stort av mig. Jag har med åldern börjat vara lite försiktig att klä av mig, just för att jag hatar att frysa. Men idag blev jag modig och bara gjorde det. Doris är inte jätte road av värmen. Jag har märkt att nu när hon har blivit äldre så är hon mer känslig för värmen. Så nu blir det bara korta promenader och vi går i hennes takt.

Veckorna rusar fram och det är inte länge kvar innan vi strax börjar våra semestrar. OM vi nu får semester. Vi gick veta i veckan att just våran hemtjänst grupp är den grupp som saknar mest vikarier. Vi har tydlien 8 olösta rader inför sommaren. Så chefen vädjade om det var någon som kunde tänka sig att jobba lite eller hela sommaren..... känns som den tanken är jävligt svår att frambringa i mitt huvud. Det svåra är ju att man börjat planera och boka upp semestern med vänner, så man vill ju inte börja avboka och planera om. Men detta är ett STORT problem inom vården och det blir värre och värre för varje år som går.

Nu har vi promenerat hunden, ätit mat och nu blir det soff läge resten av kvällen. Hoppas ni alla får en bra helg även om ni jobbar och kan njuta av solen. För jag ska inta min nya solstol varje ledig minut jag har i helgen.

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards