Jag kan allt

Alla inlägg under juni 2022

Av Isabella - 20 juni 2022 07:33

Ja gott folk, jag hade önskat denna semester börjat så mycket bättre.
I helgen kom det en allergisk reaktion för Doris av pencelinet, så vi var tvugna att åka akut till Luleå Djursjukhus. Reaktionen har lagt sig och nu har hela magen pajat på henne. Hon har sedan i går kväll kl 19 kräkts och bajsat hela natten och hon kräks än. Så idag blir det veterinären och pytsa i henne vatten regelbundet och hoppas detta ger sig nu.

Trots denna så ska jag nu idag försöka njuta av min första semesterdag.
Jag ska även ängna denna dag åt att planera in saker i min kalender och försöka planera in mer saker som knackar på dörren. Vi har redan lite saker som ska hända. I helgen blir det att prova på tält livet.

Har varit och köpt detta lite mer rymliga tält. Så på midsommarafton ska vi premiär sova i det. Även lilla Doris ska få följa och sova. Så i veckan ska jag se till att hitta en sovsäck till henne. Midsommar spenderar vi i Innansjön.
Kommer blir roligt och spännande med tält natt.

Sedan till veckan blir det full rulle. På måndag åker vi till Seskarö med Rebbe och Oliver och alla hundar i två dagar. För att vandra lite, grilla och bara ha det skönt. Jag hoppas vi får tur med vädret och att Doris piggar tillsig och orkar vara med. Sedan går ju startskottet av festivalen . Så på torsdag blir det att besöka den och få sig en langos i magen. Så nu ska jag försöka städa upp och njuta lite av att det är lugnt här hemma just nu.

Av Isabella - 16 juni 2022 10:40

God morgon folket.
Idag är det torsdag och jag har 1 hel dag ledigt från jobbet, för att sedan jobba fredag, lördag och söndag och sedan kl 16.15 smäller det på söndag. Då jäklar stämplar jag ut för min SEMESTER.

Just nu känns det som att min semester kommer bli lite kyligt. Värmen har inte kommit riktigt och om jag får gnälla, så är jag jäkligt sur över det. Vem vill ha en hurrvig semester?
Helt ärligt? Inte då jag. Men det blir ju vad det blir.
På Doris fronten går det trögt tror jag. I måndags så öppnade vi upp ögat och efter det har hon ju måste ta droppar, pencelin, smärtstillande och kortison.
KNACK KNACK TA I TRÄ , än så håller magen detta, och jag tror , men bara tror jag ser en minimal förbättring i ögat. Men vi ska dit idag igen och kolla så det går åt rätt håll.
Bara jag skriver detta stiger min puls och ångesten kickar in.

Men jag kan inte rå för detta. Jag får på riktigt panik, när man ska våldshålla henne, hon skriker och kränger. Sist var det bara ogjort att jag skulle svimma, och jag skämtar inte nu. Jag fick be någon annan hålla henne och gå ut och ta luft.
Så idag hoppas jag på att dom bara behöver lysa i ögat och att dom ser att det börja läka som det ska. Inga sprutor, saxar eller andra saker.
Och att jag står på benen .
Självklar fattar jag oxå att Doris känner av min ångest och orolighet, men hur jag än försöker vara lung och sansad så kryper ångesten sig på.
Men jag ska dit kl 14.20 och vara stark (försöka ialkafall) och hoppas på att detta går åt rätt håll.
Igår shoppade jag lite. Jag har ju en förkärlek för att ha klänning på sommaren. Igår tänkte jag att jag skulle vilja hitta en lite färgglad klänning, i nte bara svart.
Men det gick så där!
Om man vill ha en lite sexigare klänning, så blir det typ svart eller vit man måste välja.
Så detta var vad jag hittade, men blev jätte nöjd. Och att storleken S passade perfekt, blev ju som en belöning bonus på det jobb man gör.

Av Isabella - 8 juni 2022 12:38

För tre veckor sedan fick Doris problem med ett öga igen. Så ett besök hos veterinären gjordes och det konstaterades att hon hade en hornhinnan skada och en vårta på ögat. Så läkande droppar skrevs ut och skulle tas 6 g dagligen. Ganska direkt märkte jag att hon blev illröd i ögat varjegång jag droppade och nästan värre. Så jag drog ner till 3 g dagligen. 1 v senare var vi på återbesök och jag förklarade att hon blivit röd och att jag gjort 3 g dagligen. Veterinären trodde då att hon troligen var allergisk mot dropparna och efter som hon inte blivit bättre, så fick vi nya droppar och droppa en v till. Men skulle hon bli röd i ögat skulle jag sluta direkt och höra av mig direkt.
Det blev hon. Så dagen efter så ringde jag och veterinären skulle ringa upp, men gjorde inte det. Jag provade igen dagen efter men kom aldrig fram. Sedan blev det helg och vi hade en tid nu i går. Inget hade ju blivit bättre, så igår beslutade veterinären att hon behövde operera igen ögat ( eller det innre ögonlocket syddes fast över ögar) för att ögat skulle få vila och läka. Så Doris sövdes och opererades. Min ångest kickade igång direkt.

Åh igentligen inte för själv ingreppet, utan för att hon nu måste ta pencelin, smärtstillande och kortison. Sist detta behövdes så pajade hennes mage totalt, hon fick en allergisk reaktion av penicillinet. Så det resulterade i akutbesök, med kortison sprutor, och några dagar efter så krävdes dropp för att hon slutade inte kräkas. Det är där min oro ligger. Doris är nämligen otroligt känslig i magen och så tål hon troligen inte olika mediciner och preparat.
Men förhoppningsvis så denna gång vet ju veterinären om hur det gick sist ,så vi har fått ett annat pencelin. Men jag är orolig varje gång jag ger henne medicinen och att lämna henne om hon skulle svälla upp igen och få en reaktion.
Denna gång har jag redan börja ge henne skonkost (ris och vit fisk) för att kanske förebygga och hjälpa magen. Så jag hoppas verkligen vi inte får några bakslag.
Första natten har varit jobbig med tratten. Hon fick sova på golvet bredvid mig, men hon satt och grinade fram till 2 och fick väl för sig att det inte gick ligga ner med tratten och att hon ville upp i sängen.

Så efter 2 gav jag upp och stängde ut henne och då kunde hon äntligen lägga sig ner och sova. Så vi är inte super pigga idag. Men Doris verka må lite bättre idag och börjar vänja sig med tratten. Men hon ser lite rolig ut när vi är ute. Hon är ju en lukt hund och luktar maniskt på saker. Och nu kör hon ju fast i gräset hela tiden. På måndag ska vi tillbaka på återbesök och jag hoppas verkligen att ögat har börjat läka.
Så nu har jag några dagar av ångest och oro fram för mig. Men håller alla tummar och tår på att detta kommer att gå bra och att hon är återställd tills min semester börjar ????

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards