Jag kan allt

Direktlänk till inlägg 11 december 2023

Tre svåra komponenter

Av Isabella - 11 december 2023 10:32

Nu har det snart gått en vecka av min sjukskriving och jag är inte bra i min handled. Jag har skit ont. Visserligen har min svullnad gått ner, jag har absolut mer rörlighet i den en första dagen, MEN jag har jävla ont fortfarande. Det hugger till vid minsta rörelse där man roterar handleden och har någon typ av tyng eller där jag måste ta i lite så hugger det till och jag tappar kraften av smärtan. Så det farbro doktorn sa att detta var troligen en vanligt stukninng (fast han såg att en benbit är lös) och att detta kommer gå över på mindre än en veckan    yeehh right ..... farbro doktorn det gjorde det inte. 

Så just nu vet jag inte vart detta ska leda till. Denna veckan har jag fått mycke tid till att fundera på framtiden. Det har hänt en del grejor i mitt liv som jag har funderart ganska mycket. Saker som är både svåra och genanta att prata om. Om hur jag ska ställa mig till vissa saker hur jag ska handskas med vissa saker. Men jag tror jag har kommit fram till en plan, en väg att vandra. 

1.Sluta röka

2. Komma i form igen och känna mig mer pigg och tillfreds

3.Att sluta dricka alkohol. 

Där har ni dom tre komponenterna. Tre saker som är både lätta och en del svåra saker att ta tagi i. 

Rökningen är ett återkommande ämne. Men nu har jag bestämt mig tt jag måste låta ciggen gå. Jag har ju snus och det får fan räcka. Så min plan är där att jag slutar med det nu idag och hoppas detta hålleri sig resten av mitt liv. 

Detta med att komma iform för ett hälsosammare liv inväntar jag till efter jul. Jag har tänkt njuta av denna jul och att min abstenens efter ciggareter får vara det enda jobbiga i året ut. Känns onödigt att ta flera saker på engång. 

Sedan till det mer komplicerande komponenten ALKOHOL. För er som följt mig under några år så vet ni att detta har varit på tapeten förr. Då jag har försökt detta och har haft uppehåll. Men har då återgått till att andvända alkohol under många år igen. Av flera olika andledningar blev det så. 

Var förjag vill sluta är för att för mig är det inte alltid en positiv upplevelse. Alkohol skapar bråk och missförstånd. Jag blir inte alltid trevlig eller minns inta alltid vad jag gjort av alkohol och allt detta leder till en fruktansvärd ångest, nästa varje gång jag dricker. 

Jag har oftas inte någon stopp känsla när jag dricker. Jag dricker och dricker och dricker och det blir sällan bra och trevligt. Så jag känner att denna dryck  är något jag måste låta gå ur mitt sortiment av livsnjutare. För det är oftare dåligt än bra. 

Så nu har jag varit nykter i snart 1½ månad (inte alls länge) men jag kämpar fortfarande med vissa tankar och känslor på hur det ska bli i framtiden. 

Alkohol är en så stor genensam komponete som andvänds i mina vänner sällskap och är ett sätt att umgås på som vuxen. Jag och Micke hade bokat att vi skulle på Sweden Rock i år eller att vi skulle till Finland för att se Metallica och har avstyrt båda grejorna, för att det känns omöljigt att röra mig på sådanna typer av festivaler utan att dricka. Jag tror jag kan vara med i middags sammanhang med vänner utan att dricka om jag har en möjlighet att få åka hem när jag vill, men att röras på platser som festivaler känns bara jobbigt för mig. 

Jag har alltid varit en socil person och gillar fester och middagar och jag hoppas att jag fortfarande kan få vara med på dessa och självfallet bjuda folk. Jag tycker detta är ett jobbigt ämne för att förra gången så förstod jag att man ses som den tråkiga som inte dricker. Det blir lite som att jag gör andra ombekväma för att jag inte dricker oxå. Jag blir inte lika roligt och på party humör. 

Jag försöker denna gång intala mig att jag måste se till mig själv och inte bry mig om andra tycker det är jobbigt att jag är nykter. 

Jag behöver vara nykter för att må bra och det är det viktigaste. Förra gången gick jag till AA , har inte gjort det än, men jag överväger om jag ska gå dit för att kunna påminna mig själv om dess känslor jag får av att dricka alkohol. För hur det än är så efter en katastorf fest så tar det ca 1 vecka och ångensten försvinner och man börja övertala sig själv att det kanske inte var så illa och man är på nästa fest igen. 

Min nykterhet är viktigt för mig och jag måste försöka ta vara på den dag för dag och då är AA en bra plats att få styrka och kraft i att fortsätta en dag till. 

Så där har ni dom tre komponenterna som jag ska slåss med 2024. För mig ganska stora och svåra komponenter. 

Jag har varit och köpt mig en dagbok, där jag ska skriva ner mina hjärnspöken dagar jag det känns jobbigt och jag har en underbar sambo här hemma som stöttar mig i alla tre saker. Så nu börjar jag min resa till ett hälsosammare liv och ett liv jag ska försöka fylla med nya saker. 

Jag behöver upptäcka nya saker jag gillar att göra och detta görs bara genom att prova nya saker. Så 2024 ska bli året jag ska prova saker jag inte gjort förr   

Ha en fin dag på er och se till att göra bara saker ni må bra av. 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - Söndag 28 april 13:07


God dag min läsare  I dag är det söndag och helgen drar  mot sitt slut. Vi har haft en bra helg. I fredags så blev det inte alls så mycket efter jobbet. Vi tvättade och åt en hemma gjord hamburge tallrik. Kan ha varit den godate tallrik jag gjort h...

Av Isabella - Måndag 22 april 21:01


God morgonIgår var det varit dagen D. Igår var det dagen jag har fått börja jobba lite. Jag har fått andra arbetsuppgifter som jag klarar av att göra utan att andvända min arm. Jag ska lära mig samordnar jobbet. Som samordnare samordnar man dagen för...

Av Isabella - Onsdag 17 april 09:33


God morgon     Onsdag har börjat och jag har idag sparkat mig själv i röven och klev upp vid 7 och ställde mig på löpbandet för att göra bort mina 3,5km. Jävligt mottvilligt kan jag lover er det var, men jag gjorde det.  Jag har nu väntat i ca 4,...

Av Isabella - Tisdag 16 april 19:18


Allså man blir ju fundersam och irriterad, när man hör hur människor gnäller och ser problem i saker som inte är problem. Nu går Kommunal ut i strejk! Dom gör det för att vi alla som jobbar inom vården (med äldre) och dom som jobbar med barn ska få v...

Av Isabella - Måndag 8 april 10:10

Förra veckan vaknade jag och kände jag var irriterad över vissa saker som inte har fallti på plats för mig. Lite saker som inte har återkopplat till mig, lite saker som man kan känna sig besviken på. Så jag tänkte att jag skulle göra ett "gnäll inläg...

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards