Jag kan allt

Alla inlägg den 21 oktober 2016

Av Isabella - 21 oktober 2016 12:43

Igår hörde jag något helt galat (i min värld) på nyheterna. Det är tydligen ett projekt i Umeå (tror jag) där unga flickor ska få prova på typiskt MANLIGA sporter. Det var brottning och styrketräning och kanske något mer. Men syftet var för att flickor skulle få prova på och bygga upp sitt självförtronde?

Där tappade dom mig helt.

SJÄVFÖRTRONDE????

Hur skulle det vara om vi slutar fokusera på flickorna och börja fokusera på pojkarna. Vi är inne på 2000 talet och ALLA vet hur det är nu förtiden för flickor. Dom ska vara snygga, inte för framfusiga,duktiga, träna, glad och förgudskull inte säga ifrån.

Självförtondet har ju blivit dåligt på grund av att dom har så fruktansvärt många åsikter att nå upp till.

Vart kommer då dessa åsikter ifrån från FÖRSTA början? Jo dom såddes för länge sedan där vi kvinnor inte var lika mycket värda. Förut kanske det var mer uttalat, men under åren nu så har vi smygit in orden i handling.

Tex att man blir kallad hora(mycket vanligt)eller folk kommenterar hur man ser ut eller vad man har på sig. Oftas från män/killar.

Så då kommer in fråga .......... vaför i helvetet ska vi hela tiden koncentrera oss på tjejorna och inte killar och lära dom att vissa saker är inte okej och att det kansk såra och göra en annan männsika illa. 'Tycker verkligen att Umeå ska fixa en vecka där killar oxå provar på tex kvinnliga sporter.

Tex balet, ridning ..... ja ni fattar.

Sedada  ärdet ju framförallt upp till oss föräldrar som har barn att lära dom hur man förhåller sig och uppför sig,vad som är lämpligt att säga och vad som inte är lämpligt att säga. Även flickor behöver lära sig då man vet att vi inte är dåliga på att döma andra flickor och det är lika illa.

Vill vi någon gång ha ett jämlikt samhälle måste vi ju börja i rätt ända.

Vi flickor ska väl inte BEHÖVA bli brottar för att få ett bra självförtronde för fan.

Alla ska väl för göra vad dom vill och kunna må bra en då. Det handlar ju om något helt annat för böveln.

Sedan kan jag tycka ett ska man få ett jämlikt samhälle så måste vi kvinnor även inte vara rädda för att ta plats och vilja ta plats.

Nu förtiden kan alla göra näst intill alla jobb oberonde på vilket kön man är. Kvinnor kan jobba i gruvor, verkstäder och män kan jobba inom vården eller städföretag. Ibalnd kan jag tycka att vi kvinnor vill ha ett jämlikt samhälle men inte är villiga själv att göra saker lite mer manliga. som tex detta som är på tapeten just nu.

Däckbyten.

säkert till 90 % så är det männen som byter däck och det är väl inte en självklarhet heller att det ska vara män som gör det bara för att det alltid har varit det?

Om vi någon gång ska få ett jämlikt samhälle så måste även vi var öppna för nya saker.

Nu vet jag att många säkert tycker att ....

-Men vi kvinnor gör ju redan 80% av arbetet hemma pluss att vi jobbar heltid och varför ska vi börja ta över det ända männen gör. Ska vi göra allt ??

Nä verkligen inte, det är inte det jag menar. Om det är så att man gör 80% hemma så är ju fördelningen ganska knasig. och då bör man ju fördela om så man har bara 50% hemma. Även vi kvinnor släpper inte alltid in männen/barnen i att hjälpa till. Orska är oftas att man tycker att det blir bättre när man gör det själv och att det går fortast.

Själv har jag det problemet och har visst gjort alldeles för mycket hemma. Jag har sopat före och efter både min man och mitt barn.

Vart har detta lett mig? Jo jag har gnällt och klagat att ingen hjälper till. Och då har dom ju inte fattat något. Ibland när någon har försökt hjälpa har man kanske kritiserat deras sett att göra det och vilja att dom ska göra som jag vill.

Men varför det?? Varför måste dom göra som jag gör? finns ingen andledning. KONTROLL handlat det om och vi kvinnor måste bli bättre på att släppa på KONTROLLEN oxå.


Ett jämlikt samhälle betyder för mig att vi kan göra samma saker på alla nivåer. OCh fram för allt så bör vi lära våra barn att alla är olika,ser olika ut och beter sig olika. Man har inte rätt att man har inte rätt att kritisera någons kropp,utsende,kläder eller personlighet.

Många säger att ma nska kunna säga vad man tycker....men man har inte alltid rätt att säga vad man tycker. Tycka kan man men man behöver fan inte säga det.

Man gillar inte alla och det är helt okej men man behöver itne säga det. Vare sig man är tjej eller kille!

PUNKT !


Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards