Jag kan allt

Alla inlägg den 9 oktober 2020

Av Isabella - 9 oktober 2020 08:12

Men herre gud vilken resa av nostalgi jag gjorde igår. Micke hade hittat en serie på SVT. En komedi serie i 6 delar som vi ska se i helgen. Men vi tjuv tittade på ett avsnitt igår. 

Den utspelar sig på 80 talet. Men förbannat vad man kommer ihåg saker som man glömt. Allså serien var underbar och rolig. 

Detta tog mig tillbaka till 30 år tillbaka i tiden. Min barndom. Nu är jag ju född i slutet av 70 talet, så i mitten och slutet av 80 talet så hade jag min ungdom. 

Vem kommer inte ihåg alla leksaker som kom då. Heman , Barbie, Star wars och en massa mer. 

Kommer någon ihåg dom här .....

 

Det är självlysande larver. Jag hade några stycken och det coola och nya var ju att dom lyste i mörkret. Så varje kväll gick jag och la dom under en lampa innan jag skulle sova. 

 

Modet på den tiden var ju oxå coolt. Mycke neon färger och benvärmaran kom till. Stora fluffiga frisyrer. Mycke hårspray. Vem av oss som var barn har inte haft en sådan här solskärm ....

 

Dom fanns i olika färger med olika texter. Inte för att jag vet om hjärnan skyddas om man har hela huvudet framme. 

Min mamma har alltid följt modet och tyärr gick hon modet lite före ibland. Så i 2:an klippte hon mitt långa hår snaggat och satte på mig pastelfärgarde kläder    Dom skolfotonen vill jag helst slippa se. Bockstyrecykeln gjorde entre, men jag fick ALDRIG en sådan. Alla hade det. Jag kom ihåg att det var så coolt och man såg så snygg ut när man "låg cyklade". Men mamma hade fått för sig att det inte var bra för ryggen, så jag fick en ny cyckel som var blå och dubbel stångad.

     

I slutat av 80 talet började jag lyssna på rock. Rocken blomstade ju och alla sorts band kom. Vem av oss tjejor kommer inte ihåg Skid Row. Sebastina med sitt långa hår som han kasta fram och tillbaka. Hans blåa ögon och hans farliga blick. Jag spelade in videon på band och såg den varje dag. MTV var oxå poperlärt. Man kan nog säga att det var dådtidens Spotyfi. 

 

 

Microvågsugnen kom till dom svenska hemmen. Jag och mamma hade flyttat till Boliden och hon var ju bara tvungen att följa modet, så hon köpte en. Den var STOR som ett hus, men oj vad nöjd hon var och jag. Nu kunde jag koka en kopp vatten på 2 min    Jag kom ihåg att hon demostrerade det för alla vänninor som kom till oss. 

Maten man åt var husmanskost. Pizzan man fick då var varma mackor. Jävligt lyxigt och gott. 

 

Jag kom ihåg att vi hade en sådan där kiosk lucka brevid där vi bodde. Dit kunnde man gå och köpa sig lite godis och man kunde köpa glass. 

 

Jag kom ihåg när glassen X-15 kom. Den var så djuriskt god. Sedan hade man ju Stor struten. Den köpte man när man ville ha den STÖRSTA glassen. 

Allså vilka tider. 

På den tiden fanns inga mobiler och man var ute och lekte. Man hoppade rep, eller Twister (det var ju ett stor gummiband man hoppade ut och in i och gjorde möster med benen. Var man lite mer busig , så var det att springa och ringa på dörrar hos folk och springa därifrån. Var mest dom tuffa som gjorde det. 

Men endå helt oskyldiga lekar. Livet lekte på något sätt kan man känna idag. 

80 tale det var grejor det. 

Det var bättre förr konstaterade jag lite smått för mig själv. 






Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards