Jag kan allt

Alla inlägg den 17 april 2020

Av Isabella - 17 april 2020 07:41

God morgon 

Idag är jag hoppfull om dagens aktiviteter. Jag har lyckats få vara ledig idag. En helt oväntad ledighet fick jag chansen till, så jag skyndade att ta den direkt. Nu till veckan börjar jag om med att utbilda vårdpersonal i det nya systemet vi ska börja andvända oss av och vi ska börja nu med att ubilda mina egna kollegor. Känns jätte roligt    men lite pirrigt. Under alla veckor vi har utbildat ,så har jag använt mig av mina egna historier och händelser från mitt jobb om olika vårdtagre och nu ska jag helt plötsligt ändra mitt manus lite för att även mina kollegor ska känna att denna utbildning är intressant och spännande. Men det ska nog gå bra. 

Vi har nu fått första dödsfall i covid-19 bland hemtjänst personal här i Skellefteå. Tragiskt och lite mer verkligt känns detta virus. Jag tror vi alla försöker hålla detta visrus ifrån oss och vi försöker övertyga oss själva om att detta bara brabbar äldre och andra som har underliggande sjukdomar. Och visst är det så att dom är absolut mer utsatta och har minder chans att klara av detta. MEN vi ska inte blunda för att detta virus kan ÄVEN slå hårt mot oss som tror vi är odödliga. 

Vi som jobbar nu inom vården och på sjukhus är ju oxå extra uttsatta och kommer att måsta vistas förr eller senare personer som är testade positiva med detta virus. Just nu skrivs hemskt mycket om hur vi i hemtjänsten går runt och smittar folk och hur kommunerna skiter i att ge oss ordentliga utrustningar och skydd. Visst känns det jobbigt att inte VETA att jag är 100% skyddad för att inte smitta andra eller så jag inte själv får det, MEN det råder ju brist på matrial över hela SVERIGR och hur skulle det bli om vi nu börjar gå runt med mundering till alla och när det verkligen kommer att behövas så finns inga skyddskläder kvar? Våra gammla behöver vård och omsorg 24/7 timmar om dygnet. Varese det finns virus eller inte och det är inget vi kan rucka på. Många gånger under denna vecka läsaer man att folk tycker vi inom hemtjänsten drar runt på smittan och att vi borde inte få gå till folk. Men nu är det ju så att många av våra ädre kanske har barn som själva isolerar sig och som själva inte vill besöka sina föräldrar och smitta dom. Så just nu står vi i läget att det är bara vi som finns tillhands för dom. Många har åsikter och uttrycker sig klumpigt. Vi som jobbar inom hemtjänsten är lika jävla rädda för detta virus, vi vill självklart inte smitta några äldre eller bli smittade själva. Jag tror att alla personal har hjärna att vara hemma om man känner den minsta symtom. Jag förstår inte varför folk ska ha så många negativa tankar och utryck för vi i hemtjänsten? Tyvärr har vi ju fått till oss att detta virus ibland inte visar någon symtom, 100% säker kan man aldrig vara att man är frisk, det kan INGEN. Ingen vill död eller orsaka att någon anna gör det, men nu ser det ut så här och det vi kan gör är att hjälpas åt, prata med varandra och stötta varandra. Alla gör vi nog vad vi kan på alla nivåer i vårat samhälle just nu från golvet och upp till toppen ,för att skydda så många vi kan. Att folk kommer att död är ingen tviviel. I veckan ringde en vårdtagare på morgon och berättade han hade feber. Det var jag som skulle dit. Jag kontaktade direkt sjuksköterska och rådfrågade henneom skyddskläder. Hon ringde då upp personen, pratade med han. Ringde mig och berättade, att han har bara feber just nu, ingen hosta, inte ont i halsen. Jag förstår om du känner dig osäker och rädd. Men om det är okej för dig, ta på dig munskydd. Du ska ju bara ge han medicin och ta en temp och försök att inte stå så nära. Jag sa okej. Åkte dit med spritflaskan i höggsta hugg. Gick inte och gjorde det jag skulle. När man ser dessa personer som själva är lite oroliga att dom kan ha fått viruset, så blir det så självklart att visst måste jag hjälpa dom ÄVEN om dom kanske är smittade. Dom behöver våran omsorg. Nu vissade sig att denna männska inte hade feber och var ute senare under dagen. Så vad jag vill säga att ALLA är vi rädda, men det hälper inte att skriva FAN på väggen. Vi alla måste igenom denna period och vi har ett val hur vi gör det. Isället för att kasta skit runt oss, kan man hjälps åt, ta ansvar att och gör det man kan för att inte uttsätta andra. Det finns ingen chef eller politiker som vill att vi på golvet ska dö. Vi männsikor måste sluta tror att vi kan förberedda oss p ALLT till 100%. Vissa saker rår vi inte på och så måste det förbli. Vi inom vård och omsorg gör allt vi kan för att vårda och ta hand om de om äldre. Men även vi är rädda. 

Låt inte rädslan ta över. Rädda männsikor är farliga männskor. 

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards