Jag kan allt

Direktlänk till inlägg 3 januari 2024

KOPPLA HUNDEN

Av Isabella - Onsdag 3 jan 13:42

  Allså jag blir inte klok på alla dessa hundägare som TROR dom har 100% koll på sina hundar och har dom lösa. Eller dessa personer som bara bara skiter i att deras hundar springer fram till andra  hundar och tycker att deras hundar är ju så snälla.......

Innan jul så var jag ute och gick med Doris. Jag och hon gick i rask takt och jag såg ingen människa eller hund. Jag hade ju redan då skadat handleden. Så helt plötsligt sliter Doris som fan tvärrt i motsatt håll vi gick. Först och främst gjorde det jävla ont i handleden, sedan inser jag att det står en hund där som då har kommit från något gräs/ snö område springande mot oss. Jag kollar snabbt mig runt om för att se om det finns någo matte. OCh jo långt bort på läggdan strå det en kärring och skriker på hunden att komma    Som tur var stannade denna hund upp då Doris började skälla och morra. Jag slet till mig henne och gick mot motsatt riktning. 


Idag var jag till Arken zoo för att klippa klorna. Där inne fanns det en stor hund (kopplad) och  så kom det in en gubbe bärande på en liten hund som skulle prova skor. När han satt på hunden skorna så släpper han ner hund och börja ska betala. Jag ser att den kommer i mot oss och jag förösker gå undan med Doris för att dom inte ska mötas. Jag parerar 3 gånger och går runt en stor hylla för att undankomma. Men gubben står bara och pratar om sin jävla hund och ser inte att hans hund strövar fritt i butiken. Sedan kommer det in en kärring som troligen är matte och hon börjar ju direkt prata bebis språk och ta kort och filma. Hon kommer närmare och närmare och jag har nu snart ingenstans att ta vägen och på tre sek får ju denna hund syn på Doris och rusar fram mot oss och skäller och ska attackera. Jag försöker parera med min fot så hunden inte ska komma åt Doris som nu oxå är föbannad och försöker hålla isär dom men min högra arm som jag har ont i. Till slut kommer gubben springande och får tag i hans jävla hund och tanten säger glatt ursäkta.....  

Jag svarar inte för jag är så jävla sur och har så ont i handleden. 

Allså på riktigt hundägare. OM DU INTE HAR 100% vetskap om att din hund inte sticker från din sida eller kommer DIREKT du säger till den att komma vid möten med andra hundar SKA DU INTE ha den lös. Även om din hund är snäll och kanske bara nyfiken så kan ju hunden den springer på inte vara lika snäll. När sådanna saker händer så är jag ju främst rädd för  att Doris ska bli skadad men oxå att hon ska skada någon annan. Jag anser att Doris är en snäll hund, MEN hon har ett otroligt vakt betennde av mig, både när vi är ute och går och när vi är hemma mot nya människor och hundar hon inte känner. 

Ska man ha sin hund lös så ska man ha TRÄNAT det med störningsmoment tex att ha andra hundar i närheten, höga ljud osv ....

Man ska vara säker att hunden inte viker från din sida vad som än händer. 

Jag har tränat detta förr med Doris men hon är inte en hund man kan ha lös vart som helst. Hon sticker direkt om det kommer en katt, en annan hund elle om hon får upp ett luktspår. Så det har jag lagt ner nu. Jag hålle henne i koppel och BARA när jag är 100% säger att här kommer det igen eller på en inhängnad yta så får hon vara lös. 

 

Hunden mår inte dåligt av att gå i koppel, den känner sig inte fångad eller blir deprimerad av det. En lös hund är inte lyckligare än en kopplad hund. Vi har under dom senast 3 åren fått ökade hundattacker på både andra hundar och på människor. Alla dessa attacker kunde ha varit ogjorda om ägarna tilldessa hundar hade haft dom i koppel. Jag vet inte vad andledningen är att man inte har hundarna det om man bor i tättbebyggt område, men det är skit dumt. Sedan vill jag som hundägare inte heller skräma folk som är hundrädda, genom att ha henne lös och att hon kanske kommer för nära en sådan person. 

Jag tycker att vi som hundägare ska visa respekt mot hundrädda människor och mot varandra. Jag vill inte att andra okända hundar ska sprina fram till Doris och hälsa. Man kan ha en jätte fin respekterad relation till sin hund fast man har den kopplad vid sin sida. 

 

När jag är ute och går så är jag alltid uppmärksam på folk som kommer med lösa hundar, ibland tar jag en annan väg för att undvika dessa ögonblick om jag misstänker att dessa inte har riktigt koll på sin hund. 

Nä folket koppla erahundar så blir det bra för alla. Vill du å gärna att hunden ska vara lös, TRÄNA på det då och se till att den inte viker från din sida eller promenera där det inte kommer andra människor eller hundar. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - Söndag 28 april 13:07


God dag min läsare  I dag är det söndag och helgen drar  mot sitt slut. Vi har haft en bra helg. I fredags så blev det inte alls så mycket efter jobbet. Vi tvättade och åt en hemma gjord hamburge tallrik. Kan ha varit den godate tallrik jag gjort h...

Av Isabella - Måndag 22 april 21:01


God morgonIgår var det varit dagen D. Igår var det dagen jag har fått börja jobba lite. Jag har fått andra arbetsuppgifter som jag klarar av att göra utan att andvända min arm. Jag ska lära mig samordnar jobbet. Som samordnare samordnar man dagen för...

Av Isabella - Onsdag 17 april 09:33


God morgon     Onsdag har börjat och jag har idag sparkat mig själv i röven och klev upp vid 7 och ställde mig på löpbandet för att göra bort mina 3,5km. Jävligt mottvilligt kan jag lover er det var, men jag gjorde det.  Jag har nu väntat i ca 4,...

Av Isabella - Tisdag 16 april 19:18


Allså man blir ju fundersam och irriterad, när man hör hur människor gnäller och ser problem i saker som inte är problem. Nu går Kommunal ut i strejk! Dom gör det för att vi alla som jobbar inom vården (med äldre) och dom som jobbar med barn ska få v...

Av Isabella - Måndag 8 april 10:10

Förra veckan vaknade jag och kände jag var irriterad över vissa saker som inte har fallti på plats för mig. Lite saker som inte har återkopplat till mig, lite saker som man kan känna sig besviken på. Så jag tänkte att jag skulle göra ett "gnäll inläg...

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards