Jag kan allt

Alla inlägg den 11 november 2012

Av Isabella - 11 november 2012 16:39

Jag har provat olika och denna är den godaste jag har ätit.


2,5 dl naturell yoghurt

1/3 riven gurka( låt gärna vattnet rinna av från gurkan)

1msk flytande honung

2 vitlöks klyfter

0,5 dl hackad färsk mynta

salt

peppar

Blanda ihop allt i en skål och låt gärna den stå och dra minst 2 timmar. Salta och peppra efter behov!


Denna dressing är himmla god till stark mat, grillat och sallader!


Av Isabella - 11 november 2012 13:44

Ihelgen lagade jag den indiska grytan "Vindaloo" . Den är ganska het men oj vad gott det var så jag vill gärna dela med mig av detta recept som jag hittade på nättet!

Marinad till köttet:

1 kg fläskkött

4 msk koriander

4 msk spiskummin

3 msk chilipulver

4 msk gurkmeja

2 dl naturell yoghurt

3 msk rödvinsvinäger

Skär köttet i grytbitar. Blanda kryddorna,yoghurten och vinägern i en bunke och lägg ner köttet och blanda ordentligt. Ställ in bunken med köttet i kylskopet ca 1 timme.

Grönsaker:

10 klyftor vitlök

ca 5 cm färskingefära

1 gullök

6-8 färka pirri pirri

1 röd paprika

1 msk senapsfrön

olja

Skala vitlöken och ingefäran och skär i små bitar. Mixa dom tillsammans med lite olja så man får en pasta. Tips är att använda en handmixer. Hacka löken,pirripirrin (med kärnorna) och paprikan mycket smått och blanda sedan ner vitlökspastan i samma bunke som grönsakerna. Ta fram köttet och stek det på medelhög värme i ca 10 min med all marinad och. Ta en ganska  stor panna med locka och hetta upp lita olja i den. Lägg ner en senapsfröna (OBS det kan sprätta som popcorn så vad berädd med locket!) och vänta tills det börjar sprätta. Då häller du ner frönsakerna och stek runt några minuter. Sedan blandar du ner köttet och marinaden i pannan med grönsakerna.

Kryddning:

2 burkar krossade tomater

4-5 lagerblad

3 msk tomatpure

2 köttbuljongs tärningar

Blanda till sist ner krossadetomater,tomatpuer, tärningarna och smula ner lagerbladen. Låt allt puttra under lock i ca 30-40 min på låg värme. Sedan är den klar att servera med ris. denna gryta är rätt het men j-----t god.



Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards