Jag kan allt

Alla inlägg under december 2020

Av Isabella - 9 december 2020 18:26

Idag har jag återigen fått klart för mig varför jag verkligen vill jobba med detta jobb jag har. Varför jag vill hjälpa männsikor. 

Idag kom jag till en farbror som vi bara sitter och pratar med en stund. Vi satt och diskuterade kommande jul och jag ställer den vanliga fråga, som vad han har tänkt göra idag.

-Jaa jag skulle egentligen ha varit till vinden och hämta ner granen. Jag uppmanar han att ta med sin mobil om han ska göra det ,OM han skulle rammla eller nåt så han kan nå oss. Han skratta lite och sa att jag var så klok. Sedan ser jag hur han knorrade på sig och så kom det.

-Jag skulle vilja sätta upp en sak som jag har satt upp varje jul i över 30 år, men jag vågar inte riktigt, för jag måste nog stå på en stol då. Okej sa jag.... men kan jag kolla vart du vill sätta upp den, så kanske jag kan hjälpa dig? 

Ja visst kan du få se...

Så går vi till en garderob och han tar fram en stor tavla på en tomte. En vävd tavla. Hans ögon skimrar av glädje och samtidigt lite sorg.

-Min älskade fru har gjort denna och vi har hängt upp den varje år i över 30 år, och jag skulle så gärna vilja att den kom upp detta år oxå, men jag vågar inte kliva på stolen.

-Men kom så går vi och kollar vart du vill ha den. Vi gick till ytterdörren och han visade mig kroken den brukade hänga på. Men ingen sak sa jag och gick och hämtade en stol.

Vi hjälptes åt och vi fick upp tavlan. 

-Han vart så glad och nästan tårfyllda ögon. så utbrast han .....

-Min älskade lilla tomtekubbe fick komma upp i år igen, fast att mina älskade fru inte finns med mig denna jul.

Tack så hemst mycket, detta var värdefullt för mig. 


Därför har jag valt detta jobb. Att för göra människor glad och lyckliga är en så härlig känsla och genom att jag ger dom detta, så ger dom mig så otroligt mycket tillbaka. 

Jag går till jobbet imorogn igen   


 

Av Isabella - 9 december 2020 18:06

Hej in läsare. 

Jag vet hur det vardagliga livet lunkar på och jag vet att denna middags fråga är den jobbigaste fråga vi har dagligen. Vad ska vi äta idag då? Iderena är slut och man står och lagar typ samma mat vecka ut och vecka in. Vad man alltid önskar sig oxå är att man ska laga nåt som inte tar tid och energi från en OCH att det ska vara gott. 

Jag tänker nu dela med mig av en kyckling soppa som jag börjat göra ibland. Till er nu som tänker att ...

-nja jag är ingen sopp människa....   DET ÄR ABSOLUT INTE JAG HELLER! Jag gillar inte kokade grönsaker och sopper. Men denna soppa fick jag ett tips av en kollega, det var egentligen en räksoppa, och jag gjorde om den lite till saker jag gillar och hipps vipps så vart den en riktigt god soppa med lite sting i    Så jag vill absolut dela med mig av denna till er som vill prova. 


2 kyckling fileér  i bitar 

2 morötter i i små bitar

½ paprika i små bitar

½ tub mjukost baco smak

1 burk creme fraiche

ca 1 msk sambal olek

5dl vatten

ca 3-4 msk flytande kyckling buljong

salt 


Börja med att skära upp morötterna och paprikan

Stek dom i kastrullen med en klick smör

Häll i vattnet och buljongen låt koka upp några minuter. Häll ner kycklingen och låt den koka tills den är klar ca 5-7 min

Tillsätt creme fraichen, mjukosten och sambalolek. Tycker man 1 msk är mycke så ta mindre och smaka av. Behöver man salta kanman göra det. 


Låt sjuda en stund och servera sedan med ett gott mjukt bröd. 

Gitt och jävulst enkelt och går snabbt att göra. 


 

Av Isabella - 8 december 2020 19:01

Men hej hallå på er. 

Idag mottog jag ett mycket specielt paket i min brevlåda. Med stor späning öppnade jag upp den i där låg den. Den sak jag så länge har googlat om, som jag har funderat och överväg detta beslut. 

-Ska jag ta steget?

-Behöver jag denna ?

-Kommer denna att passa in i mitt hem....

Tillslut bestämade jag mig i ett svagt läge och så hände det...jag tryckte på KÖP, OCH idag kom den.......


 

Min alldeles egna påsförslutare. Allå vilken uppfinning detta är. Givetvis var jag ottoligt snab på att vilja komma igång och försluta saker, men det var lite krågligt att komma igång, och jag var tvungen att involvera min man i detta. Men tillslut fick vi i batterierna och vi fick bort skydder från värme plattorna. Men sedan var det dags att prova. Tog en påse och drog den sakta , men stabilt ........   åhhh jävlar vad bra det var, allså påsen vart stängd. Micke skrattde och fråga hur många påsar jag tror vi behöver stänga.

-Ja nu är ju det inte det som är det viktiga i detta, utan det viktiga är att JAG har en sådan i mitt hem!   Sedan så är det väl så att vi får se till ATT börja försluta påsar nu när vi HAR en "påsförslutare" !

Allså smaka bara på ordet PÅSFÖRSLUTARE ! bara ordet är ju skojigt och lyxigt att säga. Så i helgen har jag troligen inte tid att blogga eller städa, för att jag ska försluta påsar. 

Så finns det nu vänner där ute som behöver försluta något så är jag till jätte stor hjälp. 

Idag har dagen rullat på jäkligt bra. Jag har tagit promenerandet till en lite högre höjd och jag har nu i skrivande stund fått ihop ca 20800 steg. 

Och jag har druckit vatten, så urinblåsan har fått ett nytt liv. Micke ser hockye och jag ska lägga omkull mig och vila mina kroppsdelar. För i morgon är det jobb och jag ska gå en utbilding ang att jag ska bli Covid - handledare. 

Så ha en super duper bra kväll på er alla. 

-

Av Isabella - 7 december 2020 07:51

Hej hopp på er läsare.

Idag har vi måndag och jag har idag tryckt av startskottet på att återgå till min vanliga heldeliga arbetsplats på heltid igen. Detta resulterar i då att jag åter igen ska börja jobba kvällar och helger. Känns faktiskt bra. Att få vara ledig mitt på veckan och ligga kvar i sängen när Micke stiger upp är ju klart lyx. 

Igår var det den andra avent och vi har i helgen slagit in klapparna klart. Allså jag älskar att ge bort julklappar och se klapp högen växa. 

Jag vet att många säger att julklapps handladet är galet nu förtiden och tycker det är SÅÅÅ onödigt. Jag skulle tro att ca 90% av dom som säger det köper ändå en massa julklappar för just att det är roligt. Sedan vet jag oxå att livet är inte rättvist och att det finns tusental familjer som verkligen inte har råd att köpa klappar till barnen. Men jag vill verkligen understycka, att bara för att det ligger många klappar under granen så innebär det inte att det är dyra klappar. 

   

Jag njuter av mitt jul träda och längtar tills julafton infaller. I helgen har jag damat av min julklapp jag fick förra året, som har varit placerad i en låda nu ett långt tag. Min aktivering klocka. 

Den mäter sömn, puls, blodtryck, motion och steg. Så den laddade jag upp satte på mig.  I eckan pratade jag med en kolleg som tyckte jag drack väldigt mycke pepsimax, men inget vatten. Och ja det är så sant. Jag har AS svart för att dricka vatten och jag vet att det är ganska bra att dricka vatten. Så min klockahar även en vatten påminnare. Så den aktiverade jag oxå och varje gång den säger till så dricker jag att glas vatten. Inte så gott, men jag måste ju försöka lära mig. 

 

Idag på förmiddagaen ska jag ta och fara och klippa klorna på Doris. Så jag ska slå två flugor i en smäll och ta en långpromenad där uppe på solbacken först och sedan klippa klorna på henne. Jag har hittat ett promenad stråk på ganska precis 6km. För nu när klockan är på armen gäller det att få ihop 10500 steg. 

Jag ska även kolla in ett nytt foder som jag skulle vilja prova på Doris. Fodret består av insekter. Och tydligen kan man inte som hund vara allergisk mot detta foder. Det ska vara milt för magen och fritt från ämnen som hunden kan regarea på. Sedan är det betydligt billigare än vad det foder hon äter idag. Rättare saget halva priset nästan. Det som detta foder kan falla på är att det är lite fetare än det fodret hon äter idag och Doris har en väldigt känslig mat. Men jag har redan börjar blanda hennes foder med några få av detta och ska göra en otroligt försiktigt övergång. Så vi får se om hon kommer att tåla detta foder.   

Så det ska jag göra nu på förmiddagen, promenera ,klippa klor och diskutera hundfoder. Sedan blir det lunch, rester sedan igår kväll. Vi åt "Carinas" , det är en lite typ av tacos men med köttbitar och en äppelsalsa. Den är as god och lätt att göra. Rekomenderar VERKLIGE_N_ om ni är less på den vanliga tacosen. Receptet finns under varmrätter som "annorlunda tacos". Prova gärna, ni kommer inte att bli besvikan. 

Vi slog oxå på stor och gjorde en lasange till idag. Att ligga endag i förväg med middagen är ju typ den bästa känsla som finns. Man känner sig som rik på tid.

Vi handla oxå för den här veckan så nu har vi bara en lugn och skön vecka fram för oss. Och att se att kylskpet är upp fyllt gör mig glad. 

 

Vi har allså i det stora hela haft en super bra helg och vi fick se nya Beck i fredags. Nu ska jag starta igång lederna och göra mig klar för att börja dagen. 

Ha en bra dag och var försiktiga med ishalkan om ni nu bor där jag bor. 

   


Av Isabella - 1 december 2020 20:01

God afton 


1 December har vi idag och jul månaden har börjat. Är sjukt nöjd över att alla klappar är köpta, julgodiset bakat, granen på plats och friden har infunnit sig. Jag gott folk, vad tror vi om denna jul? Idag gick Skellefteå kommun ut med att smittspridningen är STOR nu här i Skellefteå och vi inom vård och omsog har gått in i gult läge. 

Detta innebär att vissa insatser som inte är nödvändiga kommer att plockas bort. Att vi som personal måste nu fokusera på att se till att dom får den dagliga vården som mat, mediciener och att å hygienen tillgodosedd. Helt enkelt att det vardagliga fungerar för våra äldre. Vi ser att fler och fler faller dit på covid-19 och vi blir just nu mindre och mindre folk inom vård och omsorg. Detta orar ju givitvis oss som personal. Det finns nästan dagligen man läser om folk som tackar oss inom vården att vi kämpar på. Det är väldigt roligt att se och känna uppskattning för det jobb vi gör. Men vill ni verkligen hjälpa oss och landstinget så håll er hemma. Gå inte ut bland folk i onödan. Träffa inte vänner och bekanta fast ni bara är tex 4 st. Beblanda er inte med dom ni inte bor med. Leta inte ursäkter för att få göra något bara för att det VORE trevligt. 

Inför julen så är det ju stora traditioner som råder och jag förstår det till fullo. För vissa är julen helig. Men tänk er för. Julen kommer tillbaka varje år och om vi kanske kan bromsa smittan bara för att vi OFFRAR denna jul, är det inte värt det? Det kan faktiskt vara just din mamma/pappa, bror, syster eller ect som faktiskt får corna. Även om vi relativt unga inte oftas blir så sjuka, så inträffar det och ÄVEN vi kan bli allvarligt sjuka oxå. 

Iallfall så har mina mamma igår fått klar tecken på att bli frisläppt. För er som kanske inte vet så bor hon på bonde och har varit sjuk i corona. Det har gått bra och mamma klarade av detta. Jag är super tacksam och glad att hon inte vart en i statestiken av döda i covid-19. 

Trots den dystra tiden anser jag att vi snart går mot ljuset. Både för att vi kanske snart får ett vaccin, vi får snart avslut detta år. Jag får öppna julklappar     det är ju bland det roligaste som finns. Allt kan ju bara bli bättre och bättre. 

För några dagar sedan så fick jag ett kort skickat till mig från min dotter...... allså hur söt är han inte Elmo? 

 

Han är ett litet energi knyte, men söt som socker. Han och Doris lär känna varandra fortfarande och nu sist han var hos oss så sa Doris till för första gången. Hon har hållit ut länge, men tror detta oxå beror på att han blivit större och leker på ett annat sett. Men det gick bra och Doris måste ju få säga till när hon känner att nu får lille man lugna ner sig lite. 

 

Nu i veckan är det sista veckan jag utbildar i det nya systemet  vi ska börja med. Känns faktiskt skönt att få återgå till mitt vanliga jobb på heltid en stund och koncentrera oss på våra äldre nu när det verkligen behövs. 

Att börja jobba helger igen är väl inte det roligaste jag vet, men helt okej. Jag välkommnar verkligen att få vara ledig någon dag mitt på veckan och att kunna få börja 12 på dagen istället för att börja 7 varje morgon. 

Jag älskar ju att mysa på morgonen själv och kunna ta en prommenad med Doris innan jobbet. Så det ska bli skönt.

I helgen blir det en super helg oxå. Den andra Beck filmen kommer ut på fredag. Om ni inte visste så kommer det ju 4 st nya filmer av Beck på Cmore. Den första kom nu i november och den andra kommer nu på fredag. LÄNGTAR    

Nu kära läsare ska jag lägga mig brevid min man och förska rädda hans fingrar från att bli uppätna. Han ser nämligen hockye och jag vet inte varför, men han tuggar sönder naglarna/ fingrarna varje match. 

Ha nu en bra kväll så hörs vi säkert snart. 

 

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards