Jag kan allt

Alla inlägg den 3 september 2020

Av Isabella - 3 september 2020 10:30

God morgon på er 


Onsdag morgon började med att dottern kom och väckte upp mig och Doris. Så vi började morgonen kl 7. 

På Doris fronten går det väl lite så där. Ni som följer bloggen vet att hon har gått på pencellin i 20 för att hon fick utslag mellan tårna. Sedan till stött oxå att hon kiliade i ett öra och vi behandlade då örat med kortison. 

Just nu så har vi gått vidare i utredningen och nu i måndags påbörjade vi en allergi utredning. 

Fransbulldog är en ras som tyvärr lider ibland av känsliga magar (som hon har) och allergier (som hon visar tydliga täcken på. 

Jag var påläst när jag köpte  min fralla och visste att denna ras kan få vissa sjukdomar. Men vi har endå haft tur och hon har fått må ganska bra fram tills nu i 5 års ålder. 

Hon har inte jätte stora problem, men dock kvar står det att det finns ett och jag blundar inte för det. Så nu i måndags tog det blodprover för att kolla vad hon kanske är allergis mot och hon skulle då byta till ett allergi foder som hon ska ta i 6 veckor och då är det BARA det hon får. INGENTING annat    Vi köpte fodret åkte hem och började ge det kl 12 på måndag. 

Redan på kvällen såg jag att hon mådde inte riktgit bra. På tisdag morgon var hon rätt låg, men hon åt. När jag kom hem på rasten på tisdag kl 12 så kräktes hon flera gånger. 

Hon tål inte allergifodret, för att det är för fett för hennes mage. Så återigen så mailar jag till veterinären och berättar att hon börja kräkas. Får då svar rätt fort att gå tillbaka till hennes vanliga mag foder. 

Det som gör det lite mer kompliserat är att det blir lite mer svårt att veta om det är något i fodret som hon är allergisk mot eller om det är något i miljön. 

Varför man sätter dom på allergi foder är att detta foder är uppbyggt så att man kan inte vara allergisk mot det.  Utan då utdrönar man allså först om det är något i miljön tex kvalser, gräs eller andra faktorer som hon reagerar på. Men nu när hennes mage inte tål det så går ju inte det. Så det gör att utredningen kan ta lite längre och lite mer pengar kommer att försvinna. 

Men det gör mig ingenting, bara hon inte behöver ha klåda i tassarna. Sedan upptäckte veterinären att hon var röd i det andra örat nu, så nu behandlar vi örat oxå. Så vi pysslar på med tassar och örat varje morgon och kväll. Ibland lindar jag dom när jag inte är hemma så hon inte kan slicka och ibalnd sätter jag på badringen. 


   

Jag hoppas detta ger med sig snart och att hon slipper allt detta smörjande och droppande i örat, för det är en lite strid varje gång jag ska droppa örat. 


I helgen var vi till Vindeln och hälsade på Mickes syster. Hon hade gjort en potatisallad som var jävla gudomlig i munnen. Söndag och måndag gick jag bara och tänkt på den, så i tisdag gjorde jag den och nu har jag snart ätit upp en helt bytta. 

 

Idag och i morgon har jag två lediga dagar, för att jag jobbar helg. Och som vanligt som det är för alla så är dom lediga dagarna alltid uppbokade med saker man bör göra. Tvättade igår och städade igår. Idag ska jag handla och jag ska oxå luncha med Camilla. 

Sedan hoppas jag att det börjar stört regna kl 17 och att Doris inte vill gå ut    Troligen händer inte det, men man kan ju önska. 

Igår kväll när jag väntade på tvätten började jag söka ny musik på telefonen. Rammlade då över gammla punkband. För er som känner mig vet att jag har ju varit punkar. 

Japp en stor jäkla tuppkam hade jag och rebellade runt på gatorna. Var nog inte så allvarligt som en del kanske tror, men jag gillar en dela av deras musik. För att den är så rak och säger det man igentligen vill skrika ut. Så när jag lyssnar på det så blir jag lite arg och vill baka rka tuppkam och ut på gatorna och skrika . Sjukt, men tur man är lite äldre och inte rakar sig och går ut och skriker. Istället tog jag med mig luraran och var inne i tvättstugan och sjöng/skrek   

Så idag ska jag upp ta mig musiksökande och skrik sjunga. 

Ha nu en bra dag, för det ska jag ha. 

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards