Jag kan allt

Alla inlägg under september 2020

Av Isabella - 30 september 2020 07:25

Allså kollade in nyheterna direkt i morse kl 6, för jag var så nyfiken på att kolla hur debatten mellna -trump och biden hade gott. ag var nästan sugen på att kliva  upp i natt och kolla på den. 

Men som jag förväntade mig var tydligen den en katastrof. Med två förvuxna bebisar som tyvärr inte ha fått lära sig hur man uppträder som en ledare för en JÄVLIGT stor nation. vad jag inte kan fatta att det är tillåtet att gör personanngrepp, smutskasta varandras familjemedlemmar och avbryta varandra i tid och otid. 

Det första jag fick lära mig var att om någon pratade, fick jag vänta tills det var min tur. Både i skolan och hemma. Jag fick oxå lära mig att man gör inte personangrepp bara för att såra någon. 

Jag har väldigt svårt att förstå att detta folk ens villj ha denna Trump på första plats och föra landet. Han är ju en STOR JÄVLA idiot rakt igenom. Narkosisstisk och han lever i en helt anna värld än vad vi andra gör. 


Idag gott folk är det sista dagen på sep och vi går in i hösten. Jag har en sak jag ska bli bättre på. Att tända ljus. Jag har en massa små ljus lycktor utställda i min lägenhet, men jag glömmer att tända dom. Det ska jag bli bättre på. Jag har redan börjat att alltid tända på bordet när vi äter. Mysigt och det ger som ett typ av lugn kan jag tycka. 

Sedan är det så att i morgon är det 1 år sedan jag drog ett bloss på en ciggaret.


STORT GRATTIS TILL MIG ! 

 


 

 










Av Isabella - 29 september 2020 12:28

God dag mina läsare 

Egentligen ville jag skriva god morgon, för det känns så för mig fortfarande, fast när jag kollar på klockan är den redan 12.30. 

Jag har motionerat hela förmiddagen. Klev upp , rastade Doris, gjorde mig iordning och for och simmade i 1 timme. Hem fikade frukost, då ringde dottern och ville ut och gå med hundarna. Så jag har nyss kommit hem efter en promenad på 1½ timmes promenad. Sedan iväg och handla och nu äntligen hemma igen. Halva dagen redan gjord. För mig går det perfekt just nu. Värken har börjat avta och jag lägger mitt fokus på att nu jävlar ska jag blir bättre. Min nya medicin då? 

Ja jag vet inte vad jag ska säga om den. Jag har ätit den i drykt en vecka nu och i lördag fick jag ont i magen och nu söndag och måndag har jag haft  ofrivillig tarmtöming så fort jag har ätit. Mått illa och inte vilja äta. Min första tanke på söndag var att jag fått en magsjuka. Men igår kollade jag upp min medicin och ser ju att det är vanligt att man kan få denna symtom av dessa tabletter. Så igår tog jag ingen på kvällen och idag är jag bra. Där av ett steg bak. MEN jag ska hålla ut och börja om att ta dom till helgen och om jag blir dålig igen , så vet jag ju att det är dom som orsakar detta. MEN min träning som jag gör två gånger per dag och det jag simmar har gett resultat. Jag har mycke mindre värk och jag sover betydligt bättre. Så jag är AS nöjd över det och tänker fortsätta framåt. 

Sedn är det ju ett pluss att man lyckat minimera vikten med 2 kg. 

Idag tog jag och Rebbe en ny runda. När man är hundägar går man ju en hel del och jag har nu typ gått samma rundor i 5 år. Man blir så less.... Så idag gick jag och Rebbe mellan Lejonströmsbron och Mobackendammen. En promeand på 1½ timme i lagom tempo. Sedan är det skog och älven ligger länst med, så det är väldigt vackert och stillsamt. 

   

Dom senaste två dagarna har jag uppmärksammat att Doris har åter iegn börja må lite illa. Hon snorklar mer när man går och bildar mer slem. Sedan är hon ovillig att gå ut överhuvud taget. Fullt förståligt om man mår illa som hon gör. Så idag under promenaden började hon kräkas. 

Jag bilr väldigt fundersam på vad som kan ha retat upp hennes mage, då hon typ inte äter något annat än foder. Forder som hon äter speciellt för att hon har en känslig mage. Men jag har varit här förut och jag påbörjar en behandling med omeprazol idag. Jag har inte rådfråga någon veterinär, men jag känner min hund så jag provar detta först och blir hon inte bättre på några dagar så ringer jag veterinären. 

 

I veckan öppnar mammas bonde upp dörraran för oss anhöriga. Jag känner mig nästa nervös för att träffa mamma igen. Drygt 6 månader har gått och känner hon igen mig när vi kommer. Tyvärr jobbar jag torsdag, men tänker att jag ska försöka få till en middag med mamma på fredag eller lördag. Ta med lite mat och äta med henne. 

Det ska bli roligt att få träffa henne men lite orolig är jag , för hur mycket sämre hon har blivit sedan sist. 

Livet rullar på och jag siktar framåt till julen. Jag längar näste till den, för sedan är det ny år och vad väntar då? Att vi ska få avsluta detta år, jag tror det är många som väntar på det. Tyvärr tror jag att våra restriktioner kommer att hålla i sig in på nästa år och, men jag hoppas vi snart kan hitta ett botemedel till detta virus. 

Nu ska jag krypa ner under filten med Doris och mysa mig varm. Sedan ska jag fixa en go middag till Micke kommer hem. Älskar att överska han när man har tid ! 

Ha en bra dag alla för det ska jag. 

Av Isabella - 24 september 2020 08:42

Vakande till nyheterna som vanlingt. Det handlade om en rättegång i Usa mot två poliser som varit inblandade i en skjutning som slutade i att en kvinna dog. 

Polisen fcik i uppgift att göra en rassia i en lägenhet där det skulle finnas en knarkkliga. Polierna åker dit och dom går in i fel lägenhet tyvärr. Dom smyger sig in för kunna ta dom på bar järning.Paret som bor där tror då att det är inbrott och karln i huset öppnar eld mot polisen direkt. Vilket gör att dom öppnar oxå eld mot personen med pistol och tyvärr träffas kvinnan av flera skott under dett förlopp. 

Otroligt tragiskt. Både att polisen gick till fel adress och att Usa har dessa vapenlagar , att man får köpa vapen hur som helst. 

Missnöjet var nu att poliserna åtalas inte för mord på kvinnan utan dom döms för att dom har framkallat fara för paret och dom andra som boend i hyreshuset. Vilket jag kan tycka är en rättvis dom. För hade inte mannen i huset öppna eld hade troligen inte poliserna det heller. 


Nu har det ju alls varit en massa demostrationer, kravaller och våld i denna stad. Allså vad har det blivt åt folk. Om man nu vill från komma dessa skjutningar och våldet, så kan det väl inte vara med våld man kommer dit? Det är en viss skillnad mellan att demostrera för det man tror på, och att skapa kaos, våld och förstörelser runt sig. De senaste året har man sett demostrationer som jag egentligen inte kallar demostrationer. Folk som slåss, kastar skaer runt sig,förstör saker, skriker och är allment dumma i huvudet. Jag vill bara påpeka att meddelande ni vill få fram, kommer inte fram! 

Jag vet nu folk är rädda i och det är därför man köper pistoler. Men varför är man rädd? 

Jo för att dom kriminellagängen får löpa fritt och dom gör som dom vill. Detta problem finns nu även här i vårat land. Personer som tror sig vara över lagar och förordningar. Klaner och gäng som skrattar det svenska samället i ansiktet. 

Jag blir sjukt proviserad när man ser på nyheterna om att polisen ifrågasätts hur dom jobbar och om dom inte har andvänt lite för mycket våld! 

Visst fan finns det röt ägg bland polisen säker, men dom är ju inte överhängade. Vill bara säga till er som frågasätter detta, ställer er frågan själva om ni skulle vilja vara polis idag. 

Vårat samhäller är våldsamt och oberäkneligt nu förtiden. Jag är för att polien ska få andvända det våld som kräfs i den situation dom är. Men vi håller på att gå til ldet att poliser inte ska få ta i brottslingar. Visst har vi en polismyndighet för att dom ska hålla busarna från allmenheten oh för att vi ska upprätthålla lagar och förordningar. 

Låt som göra det då tycker jag. 






Av Isabella - 23 september 2020 18:57

Nu kommer det en dessert som är lite annorlunda, men otroligt god är den och den är oxå lätt att göra.



6 taco skal

100g mjölkchoklad kaka

kokos


Kräm:

200 g vitchoklad kaka

2 dl grädde

250g mascarpone

2msk florsocker


färkska blåbär och hallon  till ganering


Vispa grädden, men gör den inte super tjock.

Smält den vita chokladen i vattenbad

Bland ii mascrponen i den vispade grädden. Tips är att man har haft framme mascorponen så den är rumstemp.

blanda sedan i den smälta chokladen och florsockret. Rör ihop allt och låt smeten stå i kylen till servering.


Smält mjölkcholkaden. Häll upp kokosen i en talltik så man kan doppa tacoskalen utan problem.

Doppa sedan skalen först i den smälta chokladen och sedan direkt i kokosen och lägg dom på torkning.


Sedan innan severing fyller man skalen med krämen och ganerar med lite bär.

Klara att äta   

 

Av Isabella - 23 september 2020 13:53

Hej hopp på er

Kl 6.30 stod jag idag utanför badhuset med min rygga och gav mig in för att simma livet ur mig. Och det gjorde jag i 20 min. Gick ut starkt så jag sedan efter 20 min vart om simmad av en gubbe 3 gånger på 20 min. Känndes väl så där.....

Men man är inte bättre än man är på att simma snabbt   Andledningen till denna sim tur är att i går var jag till sjukgymnasten. Han den otroligt sanningsrika man förklarade att min värk är inte ovanlig. Den fungerar så att så länge jag är i rörelse så går det okej, man har ont men det går okej, men så fort jag lägger mig ner och bröjar vila smygger sig inflamations värken sig på och ju längre man vilar ju undare blir den. Så där av att när jag går och sover går det rätt bra, men efter ca 4 timmar så börjar värken mala på ordentligt. Där av får man inte sova. Det bästa är att hålla igågn fram tills jag ska sova (typ duracell kanin) eller så rådde han mig att jag skulle köpa in en motioncykel och cykla livet ur mig typ 10 min innan jag går till sängen.

Jag skratta då och sa med min roligaste röst att , nu tänker jag inte springa iväg och köpa en cykel och ställa in min otroligt STORA lägenhet, utan jag vill ha en annan övning. Han skrattade och förstod. Så jag fick en röv övning som jag skulle köra innan säng gång och jag fick en övning för mina armbågar med vikter.

Pluss att han ville att jag skulle börja simma.

Så idag simmande jag och jag har ambitionen att ta mig dit tre g i veckan och nu idag har jag inhandlat hantalar och en hård jäkla rulle man ska ligga och rulla på för höfter och rygg.

Han förklarade det väldigt rakt och riktigt och nu fattar jag. Så nu med ny medicin och det här grejorna så hoppas jag att detta ska räta till sig. Jag är hoppful som bara den.

 

Idag ska jag även prova på att göra en egen tryffelsås    Såser är jag nite bra på med jag ska lägga ner med själ i denna så jag hoppas att kunna imponera på Micke när han kommer hem. Jag har oxå flera månder vilja ha någon typ av upphängning av våra rakhyvlar. Jag har googlat runt men inte hitta något till bra pris.

Idag drog jag i på Åhlens och helt plötsligt dökt rätt saker upp.

Två as gulliga djur med sugproppar bak somm håller i dom. Är jätte nöjd med köpet. Tänk vad man kan bli glad för så lite.

 

Nu ska jg vila till mig lite innen jag ska börja göra mat, och sedan blir det den andra lång promenaden med lilla gumman ikväll. Blir spännande hur jag sover inatt. Jag lovade er att jag skulle lägga upp efterrätten jag gjorde förra veckan och den kommer troligen ikväll.

Håll ut ....

HOJ

Av Isabella - 18 september 2020 09:10

Himmel eller helvete ? Finns det något sådant? Jag vet inte men just nu har jag tungt att andas. I onsdags kväll ringer min brors tjej mig på messenger gråtande och berättar att min mamma har avlidit plötsligt och oväntat i hemmet.

Hon har fått en massiv hjärtinfarkt på förmiddagen. Min brors tjej hittar henne och på börjar hjärt och lungräddning. Ambulansen kommer och dom får igång henne för några minuter, men hon får en till och sedan vaknar hon inte mer  

På grund av denna pandemi, så ska allt gå väldigt fort och redan på kvällen var det en likvaka. Och igår begravdes mamma. 

Att sitta på andra sidan jordklotet känns förjävligt jobbigt. Att inte kunna prata deras språk och kunna trösta och sörja med mina syskon är riktigt tungt. Men dom har gjort allt för att jag skulle ha en möjlighet att vara med på messenger och få se förloppet. I onsdags kväll fick jag se mamma i kistan och igår fick jag vara med på begravningen när dom jordfäste henne.

En otroligt jobbig känsla att höra mina syskon skrika ut sin sorg och se min bror stå på knä och skrika efter mamma. Jag gick sönder av saknad av att inte kunna vara där. Min sorg att inte kunna ta farväl av henne gör så himmla ont. Att inte kunna dela den med någon och att inte kunna vara där för mina syskon.

Jag har fått 12 år med min mamma och jag är otroligt glad att jag hann träffa henne. Att hon bjöd in mig i den värld jag föddes till, men inte har levt i. Men jag har fått en del av den världen och jag är så glad att jag har fått mina syskon. Att hon behandlade mig som sin sotter när vi träffades, att hon kramde mig och strök på mig över håret. Jag kan komma ihåg hennes lukt och jag kan höra hennes röst. Men att hon skulle gå nu är otroligt svårt att förstå när hon inte var så gammal. Hade det varit möjligt hade jag åkt ner till Chile nu, men i den här Covid tiden så går det inte och det känns förjävligt jobbigt.

Jag kommer att leva på mina minnen med dig mamma och jag kommer att fortsätta besöka min älskade syskon du gett mig. Men du fattas mig och det gör otroligt jävla ont i mitt hjärta att jag inte fick mer år med dig   

Jag älskar dig mamma och du kommer alltid leva i mitt minne .....

här kommer bilder får vårt första möte 2010 när du kom in i mitt liv.

Jag vill tacka David som gjorde detta möjligt för mig och jag vill tacka mina syskon som välkommande mig i familjen med öppna armar   


                                               

Vila i frid lilla mamma   

 

Det finns två männsikor som jag är så glad att ni burit mig dom här dagarna. Micke och Rebecca. Utan er hade jag nog lagt mig ner och inte klivit upp. Ni har tröstat mig och ser till att jag orkar kliva upp och min lilla päls boll. Hundar kan trösta fast dom inte kan säga nått.

 

Jag kommer att ta mig igenom denna sorg, men det kommer att ta en liten stund.


Av Isabella - 14 september 2020 14:04

God dag på er alla 


Idag har vi måndag och idag tog jag en time out. Nu har jag en längre period inte blivit hjälpt av pronaxenen, det enda som den har orska är mag ont. Så nu orkar jag inte vara trött längre, så idag har jag ringt till Umeå och fått en tid direkt på onsdag. Så jag blir hemma iallfall till på torsdag och jag ska nu hålla alla tummar och tår, att det finns en anna typ av medicn som inte tar på magen och som kanske hjälper lite bättre mot denna skit värk. 

Jag får som för mig att kroppen tillslut vänjer sig med medicinen och den blir inte lika effektfull. 

Helgen somm var har jag och Micke BARA chilla i UMEÅ. 

Vi tog oss en hotell natt och målet med vistelsen var endast att vila. Vi började med att strosa runt i umeå på seconhand butiker, Biltema och godis affären. 

Sedan vid 14 tiden åkte vi på hotellet och hoppdes på att få rumet. Och det fick vi. Vi skyndade upp och tog oss en dusch och sedan la vi oss i sängen och SOV    Allså så nice det är att bara lägga sig mitt på dagen och sova. När jag är hemma så finns det alltid något man behöver göra, så det blir inte samma sak och jag finner inte riktigt ro att vila hemma. Vi sov fram till kl 16, då vi gjorde oss klara och gick och åt på Lottas. 

En satans god Plankstek slank ner i min mag. Jag rekomenderar verkligen denna krog. Den är mysig och dom har riktigt god mat. 

 

Efter mat koman så tog vi oss tillbaka på hotellet och återgick till sängen. Så hela kvällen låg vi i sängen och tittade på tv och somanade kring 23 och sov lugnt fram till morgoen kl 7.  Hotell frukost var gudomlig. Oftas när man sover på hotell så har man varit på någon tillställning och oftas är man bakis och inte så sugen, men denna gång var jag inte det ,så det var rikigt gott att äta hotell frukost   

 


Sedan Gick vi åter till rummet och la oss och kollade på tv. Efter 10 klev vi upp oh drog vidare ut till Avion. Ett snabb besök på Ikea, där jag skulle köpa en låd avdelare och vi köpte två STORA glas  som man kan ha mycket is i och mycket dricka. 

Vi avsluta helgen med lunch på Ikea. Billigt är det men är det så gott? 

Sedan bar det av hemmåt och hämtade Doris från Burträsk. Hon älskar att vara hos sin exra familj där. Hon älskar det så mycket att hon aldrig vill fara hem när jag kommer och hämta henne    Men tillslut lurade jag jag till mig hene och vi åkte hem. Så vi landade hemma vid 13.30 typ. 

Så summerar jag denna helg så var det en helg som både jag och Micke behövde. 

Idag har jag varit hemma och jag har tagit mig en promenad runt älven påklädd! Japp höst luften har dragit in och jag har haft både tjocktröja, stängd jacka, vantar och pandband. Skönt att man fåt börja klä på sig lite. 

Micke han tjurar runt och vägara ta av sig shortsen. Han har bestämt att man kan inte ta av sig dom för den sista sep. Vilken jävla dum regel han har. 

   

Idag har jag sådan jäkla tur att jag kommer att få surströming i min mage. Jag är bjuden till Marie och fasen vad jag har längtat efter suring. Så när jag fick inbjudan så skyndade jag mig att få erbjuda min tjänster i efterrätter. Så jag har knopat ihop en efterrätt och ska försöka packa med mig den och hoppas den håller på min cykel tur till Marie. 

Nu ska jag ta min hund i koppel och gå ut och kasta boll med henne, så hon är lite aktiverad i kväll när jag ska frossa i surströming och goda kollegor. 




Av Isabella - 9 september 2020 08:18

God morgon på er. 

Idag pepprar jag er med mat och livets gåtor     Jag har reddan hunnit dela med mig av pirogenra jag knopade ihop igår. Dom var super goda, men som sagt, så bör man ha tid och energi när man ska göra dom. 


Just nu är jag i en "less" period. Jag känner mig som en disk trasa. Håret hatar jag. Jag kan typ just så pass sätta upp det. men det ser förjävligt ut. Jag är asss trött, för jag sover som en uggla (typ vaken jämt på natten). Jag känner mig dallrig och obekväm med min kropp. 

Dessa perioder drabbar nog dom flesta någon gång då och då. Jag behöver få igen energi och det går om jag lägger energi på rätt ställe. 

Sommaren har vait en enda stor fest. Vi har gottat oss i både mat och festande. Och detta sätter sina spår. Sedan gör det ju sitt om man inte sover bra på flera månader. 

Doris har haft ont i tassarna och inte kunnat gå så raskt som vi brukade göra. Men nu i veckan så tycks jag kunna se en viss förbättring och vi kanske kan börja öka på tempot på våra promenader. 

Nåja allt ordnar sig när jag sökt åt energi och vilja   

I helgen som var jobbade jag. Något jag alltid blir påmind om är mina jäkla ögonbryn då. När man åker hiss på olika ställen. OFTAS är ljust AS bra i hissar och när man står där ser man hur ögonbrynen brer ut sig över ansiktet. VARJE gågn tänker jag på, VÄRFÖR har jag inte en pincet i fickan?  Min spegel hemma är skit dålig i badrumet. Funderrar på om jag ska på mina lediga dagar egna mig åt att åka hiss och plocka ögonbryn? Samma när man kör bil och fäller ner solskyddet    Då har man ju både super mustas och grå ringar runt ögonen......... är det dessa speglar sanna speglar eller är dom fejakade. 

Det är ganska roligt med speglar. För i vissa blir man snygg i , och i vissa blir man helt galet ful i ? Men vilka är dom man ska lite på ?  Eller är det hur man känner sig för dagen som avgör hur man uppfattar sig själv? 

Hur det än är så är detta ett mini problem, och jag brkar komma till rätta med detta. 

Snart ska jag gå ut och gå med Doris. Jag har torka på poddar. Jag har lyssnat igenom alla jag brukar lyssna på och det kommer inga nya avsnitt. Jag lyssnar på krimenall poddar och dokumentär poddar. Jag har typ alla. Jag bläddrar mellan typ 10 olika poddar och det är SÅÅÅÅ segt med nya avsnitt. Så just nu har jag torka  och lyssnar på olika avsnitt en gång till. 

Jag är lite less på att lyssna på musik oxå, så nu funderar jag på OM jag ska ta hem en bok app och se omm jag hittar något bra där? 

Tyvärr är jag så att jag kan inte lynnsa på annat än sanna berättelser och öden. Jag fastnar liksom inte i böcker som inte är sanna. 

Så även där har jag lyssnat på det mesta under dessa 5 år jag har promenerat med hunden. Men ska ta mig en titt runt i olika appar och se om det finns något jag kan lyssna på. 

Nu tar jag nya tag och siktar mot helgen. Doris ska få lite emester hos sin extra familj Linda i Burträsk lördag till söndag. Jag och Micke ska fara till Umeå och ta oss en mys helg med lite shopping och middag på Lottas. Har ni vägarna förbi Umeå och vill äta riktigt bra  mat , så gå på Lottas inne i stan. AS bra på att göra mat är dom och väldigt mysigt ställe. 

På återsende ! 




Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards