Jag kan allt

Alla inlägg den 27 augusti 2015

Av Isabella - 27 augusti 2015 18:58

Nu är kl 19.00 occh jag har landat min rumpa i soffan. Herre gud vlken trevlig dag jag har haft.

Idag har jag hunnit till Piteå med Jessica. Ett mycket trevlig tripp och jag kunde shoppa lite saker som fattade i mitt kök nu när vi har delat upp sakerna.

Dessutom hittade jag på Kupan (second hand) 5 söta tallrikar för endast 5 kronor totalt   

Jag höll min budget idag som var beräknad till 600 med att landa  på 560:-

Efter  shopping och lite mat i Piteå så begav vi oss hemåt med alla fynd. Väl hemma så han jag kanpp landa innan mamma ringde och hon berättade att hon fått "färdtjänst kortet"   -så vi bestämmde att hon skulle prova det och ta en bil till mig och vi skulle göra lite ärenden och ha en liten mamma/dotter eftermiddag.

Och 40 min senare var mamma hos mig. Vi pratade och hon undrade givet vis hur det skulle gå nu för mig med ekonomin nu när jag blir själv. Jag berättade att......

-Jo mamma jag kommer att klara mig men det blir inte så mycket utsvävningar hadan efter.

-Men en bil då Isabella......?

-Nä men jag har inte råd med det och jag jobbar ju i stan så jag behöver väl inte en kanske.

-Men älskade gumman, jag har en summa pengar du och Rolf ska få dela på som ett typ arv och om du vill och behöver är det ju lika bra att du får det nu.

  

VAAAAA? Men är du säker mamma??

-Ja men varför inte ta det nu när du behöver det.

Där var hon min räddande ängel, min mamma    Hon hade lösningen.

Så vi åkte till stan och fixade så att jag kommer att få ut min del av arvet nu och detta kommer att innebära att jag löser mitt lån och har ett start kapital i mitt sprande. Där jag kan känna mig trygg och OM det skulle gå sönder tex kyl eller spis så finns det pengar . . . .  Bara att lösa in lånet ger mig 2000kr mer i månaden över.


JAG ÄR SÅ JÄVLA GLAD

Nu kommer jag att bli skuld fri och kan känna lugnet.

Vi fixade även lite skaer till mamam på stan och sedan avslutade vi dagen med mat på matfesten.


Jag älskar min mamma och gud vad tacksam jag är för att jag komme just till henne !

 

Av Isabella - 27 augusti 2015 07:46

Idag den 27 har den efterlängtade lönen ramlat in på mitt konto   

Och idag är dagen då jag ska styra upp och betala ALLT själv. Kan man säga att man är vuxen nu? Inte för att jag inte har betalat förr, men Micke har skött allt med att betala och fixa ekonomin. Jag har fått en summa på tavaln jag ska föra över och så har allt varit fixat.

En summa som har snittat ungefär 4900:- i månaden   

Idag när jag räkande ihop allt så hamnade jag på summan 9512:-    Typ det dubbla !! Det känns i min plånka men det är ju så det är att vara vuxen och själv i ett hushåll. Bara att inse fakta och betala.

Detta innebär att jag har några nya insikter jag måste inse.

Tex detta med att jag har haft en benägenhet att köpa mat ut till lunch....SLUT MED DET!

Tex att springa och köpa dricka jämt och nu......SLUT MED DET!

Tex att jag köper typ 5 askar cigg i veckan......SLUT MED DET!

Tex att jag tror jag är kung i baren när jag går ut.....SLUT MED DET!

Detta singel hushåll kräver att jag lagar mat, röker lite mindre(eller helst slutar), lär mig dricka vatten till maten och inte ha med mig kontokortet på krogen om det bar av ditåt   

Samtidigt som det känns surt att mitt penga flöde minskar rejält så känns det spännande oxå. Nästan lite som jag är med i lyxfällan   

Jag ska nu fixa mig en fin pärm där jag sätter inte alla mina räkningar, håller kolla och räknar på allt. Jag har helt enkelt nått vuxen ålder nu....hihihih

Men jag förstår alla ensamsårnde föräldrar som gnäller. Nu har jag dessutom bara ett barn och tur är väl att barnet är ordentligt själv.

Ett sparande har jag nästan aldrig fixat själv, utan jag har haft tur att få in stor summor pengar två gånger per år och detta har jag sparat för att sedan resa upp.

Men nu ska jag se till att minst spara 1000:- i månaden om det är möjligt.

Allt känns så  SPÄNNANDE!

"Slarva bort pengar" livet är slut och nu måste jag vårda dom slantar jag har.

 


Idag blir det att fara på Dollar Store med Jessica. Trevligt med en liten utflyckt så här på min lediga dag. Men det gnager i min hjärna nu att jag måste hålla mig inom min buget på helst 600:-

Men många saker är billligt där så jag ska skaffa på mig lite shampoo, rengörings meddel, tvål och kanske en stekpanna.

Nu mina vänner måste jag fixa mig klar innan jag blir hämtad och sedan mata alla mina djur i Hay day.   

Välkommen det självständiga livet nu kör vi !


Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards