Jag kan allt

Alla inlägg under januari 2014

Av Isabella - 1 januari 2014 09:08

Botten:

150 g pepparkakor

75 g smör

Smält smöret och krossa pepparkakorna till små smulit. Blanda ihop kaksmulorna och  detsmälta smöret och fryck ut det i en form med avtagbara kanter. Grädda i ugnen på 200 grader i 8-10 min. Ta ut och låt svalna.

Fyllning:

10 gelatinblad

200 g färsk ost

 4 dl turkisk yoghurt

3 dl florscker

2 apelsiner ,riv skal och pressa ut saften.

2½ dl vispgrädde

Blöt lägg gelatinbladen i kallt vatten i fem min.

Vispa grädden hård(men inte smör)

Riv skalet från apesinerna och pressa ut saften i en bunke. 

Blanda ihop färskosten,yoghurt,florsocker, apelsinskalet och apelsin saften i en bunke. Tillsät den vispade grädden.

Smällt dom blöta gelatinbladen på mycket låg värme i en kastrull och blanda ner det i bunken. Rör ordentligt.

Häll över smeten i i formen med botten(som är sval) och lät stå kallt i ca 3 timmar.

Gele:

4 gelatinblad

2 dl apelsinjucie pressad, riv skal till dekoration.

Blöt lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. smät dom på låg värme i kastrull. Blanda i ½ dl apelsinsaft i den smällta gelatinen. Sedan rör ner resten av saften. ställ in i kylen tills fasten börjat ta ihop lite. Bred sedan över den kalla tårtan och ganera med apelsin skal och tag av kanterna innan servering och dekorera med pepparkakor runt om.

En super god och rätt enkel att göra.





Av Isabella - 1 januari 2014 08:24

Hej bloggen och mina läsare ! Nu är det ÄNTLIGEN 2014   

Nu börjar det nya livet (som man säger varje år) och nu ska det börjaa planera hur man ska lägga upp detta.

Vill bara förtydliga för er som följer min blogg att jag TYVÄRR inte eller har blivit mijonär   

Sisst jag skrev så var det ju bingolotto dags och jag var ju så jäkla nöjd och skulle ju vinna. Tyvärr var det väl så att hela Sverige spelade och snuvade mig på min chans. Så varför jag inte skrivit beror allså inte på att jag var utomlands och lyxade runt, utan iställer halakde jag runt här i Skellefteå och jobbade,tvättade,handlade.....ja ni vet ju själva alla hur trevligt det är med alla vardags grejor   

Sissta dagen på 2013 gjorde jag detta:

En efterrätt (god som böveln. ni ska få receptet)   

Tvättade

Handlade

Lockade håret

Sa till lilla kissa att lugna sig lite

Jobbade

Skrattade med vänner.

Ja ganska som en helt vanlig dag   

Ja brukar ju lägga upp bilder och grejer på saker som hänt det sissta året, men jag kommer att göra er besvikna. Pgr av att jag fasen inte har några bilder. Jag har inte tagit några bilder med kamerna på hela året???

Dåligt av mig och jäkligt tråkigt.......

Men under 2013 hände det en del trevligasaker.

Jag sa upp A-kassan ( herregud vad skönt)   

Jag och Stina var till Turkiet och njöt av solen

Vi var på Pistvakt i Lycksele

Vi var till Stockholm och såg Black Sabbath

Vi var och såg Iron Maiden oxå i Stockholm

Ätit ute ett antalgånger (goda köttbitar)


Ett år kanske i rockens tecken, men oj vad trevligt jag och mina vänner har haft.

Nu går vi mot nyatidet och vi har avskutat 2013 med att boka en utlandsresa Och vi har betalat den oxå.

Så i april kommer jag och min lilla familj åka mot Turkiet(igen) för då har dom börjat köra från Skellefteå. Bekvämt och inte alls så dyrt med allt för oss alla tre.

Har första inlägget gjort och detta år ska det bli fler än förra året (hoppas jag)   

Nu ska jag bädda ner mig i soffan, slå på Son of anarchy och njuta av att min familj sover......

Nu börjar vi alla resan genom 2014   

Och kom ihåg att allt kanske vi inte kan styra över, men det mesta. Och vill vi göra något,så ska vi görad det. Vänta inte utan gör saker när du själv vill det. Jag har inte lova något nyår löfte, men jag har något jag ska jobba på. Det är att SLUTA ha dåligt samvete för saker jag inte behöver ha det för....

Dåligt samvete ska man ha om jag gjort något dum, inte för att jag inte har städat eller ect....

Gott nytt år på er Vänner så syns vi sedan.


Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards