Jag kan allt

Alla inlägg den 20 december 2010

Av Isabella - 20 december 2010 07:56

8 st toastar rostade


400 gram räkor

2 st hårkokta ägg (hackade i bitar)

250 g kesella

1 Chrem fraiche

2 tsk senap

3 tsk fin klippt gräslök

3 tsk fin klippt dill

½ tsk salt

1 tsk sambalolek ( vill man ha lite sting i den ta mer . Jag tog nog två det vart jätte gott) .

 Rör i hop allt och förvara det i kylskåpet tills det är dax att servera. om man vill kan man lägga en tsk rom på varje macka.

Av Isabella - 20 december 2010 07:49

500 g fläskfile

salt, smör

Skär köttet i skivor, salta och stek lite lätt i en panna.


1 dl vatten

1 st chrem frische

2 msk kalvfond

1 tsk sambalolek

1 tsk soja

1-2 msk honung

rivet skal från en citron och saften från den ena halvan.

Blanda ihop allt i en skål och lägg i allt i en gryta med det lätt stekta köttet och låt det puttra i ca 10-20 min på svag värme.Det

går att servera med både ris eller potatis.


Av Isabella - 20 december 2010 07:30

Hej på er alla glada och nyvakna. Nu har helgen passerat och den har varit som en extra jul helg för mig och Micke. I den bemärkelsen menar jag mat messigt...... oj oj oj vad vi har ätit gott hela helgn.   

Fredag: På kvällen fick vi främande av David och Sanna. Jag hade fixat till en tre rätters middag. Förrätt blev den en toast med chile röra och ÄKTA rysk kaviar. Mumms.....

Varmrätt: En lime file med klyftpotatis. Nytt recept jag provad. Det var skit gott.

Efterrätt. Karmelisserad chocklad moss med havre flan i . Den var oxå god. Sedan till varmrätten och förrätten drack vi ÄKTA champange till. Har aldrig druckit det men var ju tvungen att prova. Kanske inte det jag väljer att dricka men det var väl ok.

Jag kommer att lägga ut recepten på min blogg när jag får tid.

LÖRDAG: Hela dagen var en enda stor slöardag, som ni vi ni som bor här uppe så vräkte ju snön ner och man ville son inte he sig ut i onödan. Men iallafall så på kvällen var vi bjudna till Joel och

 Lossan. Där bjöds det oxå på tre rätters mat.

Till förrätt blev det olika snittar med räkor, ostar och röror.

Varmrätt: Lambog som var kokad i någon typ grädde, med en jätte god sallad och potatisgratäng till.

Efterrätt: Blev det varm hjortronsylt med glass.....    Allt var super gott och man vart ju proppmätt som vanligt. Tack så mycke Losse och Joel.

Söndag: Ja snö jäveln värkte ner i går oxå. Men i går var en sådan här göra klar dag. Vi åkte runt och hämtade upp pengar till Rebbes brödabodemang hon sålt. Hämta en väska från Jonas och tvättade. Lagomt för att vara söndag. Sedan ät vi taco på kvällen. Även då äter man sig ju propp mätt......

Så nu känns det jobbigt att innta julbordet i veckan. Men förmodligen har det lagt sig till dess mättheten. Idag blir det packa och åka ner mot Umeå för jobb. Ska starta i god tid och köra jätte försiktigt om någon undrar      

Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards