Jag kan allt

Alla inlägg den 4 mars 2021

Av Isabella - 4 mars 2021 14:45

Vad betyder detta ord för dig? Jag hatar verkligen detta ord. För det står för så många olika saker. Det är ett negativ ord för mig. Om man delar upp det ,som att ha samvete är väl bra och sunt. Men egentligen är ju dåligt samvete och samvete samma ord. 

För hade man inte samvete så hade man inte känt dåligt samvete, eller hur   Men att ha detta dålig samvete gör mig galen och jag funderar på VARFÖR jag har det. Att man alltid känner sig dålig tillmods när man tänker på vissa saker. 

Tex mamma. Har varit dit idag och hälsat på, och det är lika jobbigt varje gång. Hon grinar mesta dels hela tiden, hon kan inte längre svara på frågor. Mesta dels så sitter jag där och pratar om egentligen ingeting. Jag kan inte berätta saker som händer i mitt liv för antingen kan hon uppfatta det fel och bli ledsen eller så vet jag ju att hon kommer  inte ihåg det om 5 min. Jag önskar så att jag skulle vara den där som kunde kännas att det är roligt att hälsa på henne, att hon skulle tycka det var roligt när jag kommer, eller om jag säger så här. Mamma tycker att det är roligt och tyvärr blir hon så glad att hon grinnar och sitter och bara stirra på mig. Så hon blir glad, men det går som inte få ur henne några ord. Då får jag direkt dåligt samvete att jag inte är där så ofta. Nu under coronan har jag ju mest ringt och det är samma där. Hon grinar och det går inte föra ett samtal med henne. För mig spelar det ingen roll vad samtalet handlar om eller om hon bara låssas prata med mig, för jag kan gärna låssas prata med henne, men bara man känner ett utbyte. Att jag får något tillbaka ......

Fy fan vad självisk jag låter, vem är det egentligen synd om? Så kommer detta samvete igen. 

Det finns tusen saker man springer runt och har dåligt samvete för. Tex min bror. Han har bara mig, samma sak där, det är jag som måste fixa och trixa. Där är det oxå en vägs kontakt. Jag som ringer, jag som bjuder på middag, jag som hjälper om det ska fixat något. Det rår han inte för, för han har ju en diagnos för detta. Men åter igen så skulle jag vilja ha ut något av detta, något tillbaka. Självisk igen, och dåligt samvete. 

Tex min hund. Har köpt henne och varje dag man åker till jobbet och lämnar henne, har man dåligt samvete, fast jag vet att det går igen nöd på henne. Men det där jävla dåliga samvetet gnager. Ibland när folk vill man ska träffas tänker jag ofta i mitt huvud. Men det går inte för Doris har ju varit hemma själv idag och vill att jag ska vara hemma med henne. 

Ska jag ut med några vänner en kväll, så har man dåligt samvete att lämna både Dottan och Micke som vill umgås med en. FAST jag vet inners inne att dom inte alls behöver mig just dessa få timmar jag åker bort. 

Alltid detta dåliga samvete till en massa saker. Fast jag vet att jag egentligen inte behöver ha det. 

Hur blir man av med det? Hur gör man ? 

Finns det någon medicin mot detta samvete. Förbannat så lätt endel männsikor måste ha det som inte har samvete. 

Alla ni som har barn, känner nog samma oxå. Alltid detta dåliga samvete att tiden inte räcker till allt man skulle vilja göra med dom, allt man kanske skulle vilja ge dom.

Hur i böveln jobbar man bort det och hur ska man komma över det ........

Tips mottages gärna. 

Finns det någon typ av terapi att söka som kan hjälpa. Just nu händer det saker i min närmaste familj som jag springer runt och har dåligt samvete om, kunde jag ha gjort något tidigare, hur ska jag hälpa till, Dåligt samvete, och åter igen vet jag att jag egentligen inte nu kan göra ett skit. Bara sitta lungt i båten. 

När jag gräver i det nu, så slår det mig, är det när man inte har kontroll på saker och det händer saker som man inte kan styra över som man får dåligt samvete.  Känns som man inte kan skilja på dåligtsamvet, skuldkänslor och att vara självisk. Sitter alla dessa känslor ihop på något sätt, Kan man dela på dom eller följs dom alltid ihop? 

Eller är det för att jag är en känslo männsika som man ibland känner att saker hopa sig? När jag var till ett medium för några år sedan så berättade hon för mig att jag fött Oliver för att jag skulle upptäka min gåva i livet. Att jag min gåva på denna jord, är att ta hand om folk, att jag är född till att hjälpa folk. Känslo männsikor finns över allt och är det så att vi aldrig blir av med detta dåliga samvet, att vi alltid ska känna att vi inte gör tillräckligt? 

Det måste ju då kunna finnas en viss balans man kan lära sig som känslo männsika. Jag måste undersöka detta mer. 

Hur man lär sig att hälpa männsikor och finns där hos männsikor utan att bli utdrönad på energi själv. Nu menar jag inte att jag har det jätte jävligt, att jag springer runt och bara hjäler folk och sätter mig själv på en pedistl. 

Vad jag menar är att om man är en känslo person, som ofta vill självmat hjälpa personer, finnas där för vissa peroner, måste man ju kunna lära hur man ska balanera känslor och vara förnuftig själv i sitt tänkande och lära sig att hanskas  med hur man fördelar sin egen eneri ,så man inte känner sig uttömd på den. 

Ibland tror jag att om man föds till denna personlighet, så är man jätte bra på att ta hand om andra, och visa den rätta vägen och lyssna på folk. MEN vi är as dåliga på att se själva när vi själva går fel väg och dåliga på själva stoppa i tid.

Så jag tänker att man måste kunna hitte en balans själv och läras sig att något knep för att inte ha dåligt samvete över saker man inte behöver ha det över. 

Av Isabella - 4 mars 2021 07:41

God morgon på er läsare.  

Torsdag idag och jag är ledig idag för att jag jobbar i helgen. Jag var  ledig igår oxå och då körde  jag mitt race. Steg upp kl 7 och började fixa vårrullar och Lamo. Sedan ut en sväng med Stina och Rex runt Tjärn och Stinade hade med sig en present    till mig. Så efter prommisen for jag och handlade det sista till middagen och hem och gjorde klart vårrullarna. Sedan lunchade jag och Dottan. Sedan tog vi bilen och åkte mot Bureå till Micke på jobbet, för att städa ur min bil invändigt. Jäkligt bekvämt att ha ett ställe där allt finns som man behöver för att städa blien indvändigt i ett varmgarage. Doris gillar inte detta och sitter mest i ett hörn av garaget och huttrar. Jag har haft med henne några gånger förr oxå, men jag vet inte varför hon blir så stressad av detta? 

Iallafall så efter den indvändiga tvätten for vi på OK och körde en utvändig tvätt OCH jag köpte nya torkarblad. Men satan i gatan så dyra dom är. Två blad och den dyraste biltvätten som jag förövrigt hade 50% rabatt på blev det 717kr   Höll på att smälla av. 

Men med darrande hand tog jag fram betalkortet och betalde. Sedan var det så här efter denna jäkla vinter så har mina torkarblad pajat helt. Så jag behövde nya blad. Från och med NU ska jag alltid lyfta på bladen när jag lämnar bilen om det finns risk för att det kan blir kallt och dom kan frysa fast i rutan. Med en ren bil åkte vi hem och tog hand om hemmet. Städade och vek tvätten som väntat i 5 dagar    Jag är kas på att ta hand om tvätten när den kär klar. 

Till middag blev det vårrullar och Anna-karin och Hampus kom och åt med oss. Hon hade med sig en jätte fin buket rosor till mig för att jag fyllt år. Hemmet känns mycket mer lyxigt när man har snittblommor. Jag älskar blommor och just nu har jag två fina buketer. 

 

 

Så igår var det race dagen och idag är det mina dag. Idag ska jag göra det jag vill. Jag tvättar just nu och efter det ska jag ut och promenera i solen. Hur fantastiskt är det inte när solen tittat fram. Vi har ju VÄLDIGT mycket snö här uppe , men under förra veckan har det sjunkigt ihop en del och asfalten tittar fram på vissa ställen efter gångvägarna. Så jag känner ett hopp om att snart börjar en ny tid. Tror oxå att man längtar lite mer efter sommaren nu oxå för att det är då vi svenska folket HOPPAS på att vi får börja återgå till lite mindre restrektioner. Vi hoppas på att dom flesta ska vara vaccinerade och att man åter igen kanske få träffa andra än familjen över middagar och fester. Just nu känns det lite trögt med vaccinet och lite hopplöst, men jag hoppas ........

 

Jag ska luncha med Camilla och sedan hälsa på mamma. Hinner jag så blir det kanske att titta in på Lindex och se om jag hittar något snyggt för mitt presentkort jag fick av Micke. 

 

Jag fick ju även ett nytt överfalls larm, så igår fixade jag det och registrerade det på mina telefon, så nu ska det fungera. Så nu är jag strids klar. 

  

Nu skriker tvätt stugan på mig, så ha en bra helg på er. Jag ska jobba och umgås med den äldre generationen. 




Presentation


Livet är vad man gör det till.

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards